Piosenki dla dzieci (inne z zabawami)

background image

1

ZABAWY I WIERSZYKI

Kizia – Mizia

– Kizia – Mizia,
gdzieś ty była?
– W komóreczce, na miseczce
mleczko piłam.
– A mnie nic nie zostawiłaś? A ty! A ty! A ty!

Idzie kominiarz

Idzie kominiarz po drabinie,

po drabinie,

po drabinie...

Fiku miku – już w kominie!

Wierszyki na melodię gamy

Mały Jurek wlazł na murek!
Patrz na Jurka – spada z murka!

Słonko wschodzi coraz wyżej,
i zachodzi coraz niżej.

Idą mrówki do mej główki,
uciekajcie mrówki do... pupki.

Siała baba mak

Siała baba mak,

nie wiedziała, jak,
a dziad wiedział,

nie powiedział, a to było – tak!

Entliczek, pentliczek

Entliczek, pentliczek
Czerwony stoliczek.
Na kogo wypadnie –
na tego – bęc!

Ele-mele dudki

Ele-mele dudki,
gospodarz malutki,
gospodyni garbata,
a córeczka – smarkata!

background image

2

Trąf, trąf misia bela

Trąf, trąf misia bela
misia, kasia, kąfa, cela.
Misia – a, misia – be,
misia – kasia, kąfa – ce!

Ene due rabe

Ene due rabe,
zjadł Tadeusz żabę.
Żaba – Tadeusza,
w brzuchu mu się rusza.

Ene due like fake

Ene due like fake
Torba borba ósme smake
Deus deus kosmateus
I morele – baks!

Mamo, mamo

– Mamo, mamo,
– Co, co, co?
– Jadą goście...
– No to co?
– Dzień dobry, dzień dobry...
– Cmok, cmok.

Balonik

Baloniku nasz malutki,
rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach,
przebrał miarę, no i – bach!

Kółko graniaste

Kółko graniaste,
czworokanciaste,
kółko nam się połamało,

cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy – bęc!

background image

3

Kosi, kosi łapci

Kosi, kosi łapci.
Pojedziem do babci.
Babcia da nam serka,
a dziadzio cukierka.

Kosi, kosi łapci.
Pojedziem do babci.
Babcia da nam kaszki,
a dziadzio - okraszki.

background image

4

Mało nas do pieczenia chleba

Mało nas, mało nas
do pieczenia chleba,
tylko nam, tylko nam
ciebie tu potrzeba!

Dużo nas, dużo nas
Do pieczenia chleba,
Więc już nam, więc już nam
Ciebie tu nie trzeba!

Mam chusteczkę haftowaną

Mam chusteczkę haftowaną,

co ma cztery rogi,
kogo kocham, kogo lubię,

rzucę mu pod nogi.

Tej nie kocham, tej nie lubię,
tej nie pocałuję,

a chusteczkę haftowaną
tobie podaruję.

Ojciec Wirgiliusz

Ojciec Wirgiliusz
uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich
sto dwadzieścia troje:

Hejże dzieci, hejże ha!
Hejże ha, hejże ha!
Róbcie wszystko co i ja,

co i ja.

Micitanka

Taka mała micitanka mi się spodobała.
Pióro takie duże miała, sama taka mała.


Taka mała, taakie pióro, taakie pióro, taka mała,
Taka mała, taakie pióro, taakie pióro, taka mała.

U zegarmistrza

U zegarmistrza gra muzyka, aż się zasłuchał cały dom!
Bo sto zegarów naraz tyka, a jeden bije – bim, bam, bom!
Cyk, cyk, cyk, cyk, cyk, cyk!

bis

Bim, bam, bom!

background image

5

Głowa, ramiona

Głowa, ramiona,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, buzia, nos!

Pucu, pucu...

Pucu, pucu! Chlastu, chlastu!
Nie mam rączek jedenastu.
Tylko mam dwie rączki małe,
do zabawy doskonałe.

Rączki robią klap, klap, klap

Rączki robią klap, klap, klap!
Nóżki robią tup, tup, tup!
Tutaj swoją główkę mam,
a na brzuszku bam, bam, bam!

Tutaj swoje uszka mam,
oczki patrzą tu i tam.
Buzia robi am, am, am,
a na nosie sobie gram!

Ta lala Małgosi

Ta lala Małgosi robi kosi, kosi
Umie mówić sama,
woła tata, mama. bis

Nie chcę cię

Nie chcę cię, nie chcę cię,

nie chcę cię znać!
Chodź do mnie, chodź do mnie
rączkę mi dać.
Prawą mi daj, lewą mi daj bis
i już się na mnie nie gniewaj.

Praczki

Tu lewą mam rączkę, a tu prawą mam,
jak praczki pracują pokażę ja wam:
Tak piorą, tak piorą przez cały boży dzień.

bis

Wieszają, wieszają przez cały boży dzień.

bis

Maglują, maglują przez cały boży dzień.

bis

Prasują, prasują przez cały boży dzień.

bis

background image

6

Ulijanka

Moja Ulijanko,

klęknij na kolanko,

ujmij się pod boczki,

zlap się za warkoczki,

umyj się, uczesz się

i wybieraj kogo chcesz.

Ciuciubabka

A ta mała ciuciubabka,
czujne uszko, czujna łapka,
po omacku chodzi,
czujną łapką wodzi,
po omacku chodzi, czujną łapką wodzi...

Maszerują dzieci drogą

Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!
Lewą nogą, prawą nogą, raz, dwa, trzy!
A nad drogą słonko świeci
i uśmiecha się do dzieci, raz, dwa, raz, dwa, trzy!

Maszerują dzieci drogą raz, dwa, trzy!
Lewą nogą, prawą nogą, raz, dwa, trzy!
Naprzód zuchy, naprzód śmiało,
będzie przygód tu nie mało, raz, dwa, raz, dwa, trzy!

Ta Dorotka

Ta Dorotka, ta malusia, ta malusia
tańcowała dokolusia, dokolusia,
tańcowała ranną rosą, ranną rosą
i tupała nóżką bosą, nóżką bosą.

Ta Dorotka, ta malusia, ta malusia
tańcowała dokolusia, dokolusia,
tańcowała i w południe,
i w południe,
kiedy słonko grzało cudnie, grzało
cudnie.

Ta Dorotka, ta malusia, ta malusia
tańcowała dokolusia, dokolusia,
tańcowała wieczorami, wieczorami,
kiedy słonko za górami, za lasami.

A teraz śpi w kolebusi, w kolebusi,
na różowej swej podusi, swej
podusi,
chodzi senek koło płotka, koło
płotka,
cicho....bo tu śpi Dorotka, śpi
Dorotka.

background image

7

Panie Janie

Panie Janie, Panie Janie, rano wstań, rano wstań,
wszystkie dzwony biją, wszystkie dzwony biją: bim bam bom, bim bam bom.

Frére Jacques, frére Jacques, dormezvous? Dormezvous?
Sonnet les matines, sonnet les matines, ding, dang, dong…

Bruder Jakob, Bruder Jakob, schläfst du noch? Schläfst du noch?
Hörst du nich die Glocken? Hörst du nich die Glocken? Ding, dong, ding...

Are you sleeping? Are you sleeping? Brother John, Brother John,
Morning bells are ringing, morning bells are ringing: ding, ding, dong…

Mester jakob, Mester Jakob, sover du, sover du?
Hører du ej klokken, hører du ej klokken? Ding, dong, ding...

Fra Martino, campanaro, dormi tu, dormi tu?
Suona il sampan, suona il sampan, ding, dong ding…

Piłka

Kolorową piłkę mam, małym dzieciom piłkę dam.
Skacze piłka tap, tap, tap,

bis

tu ją rzuć, tam ją złap.
Rzuca Piotruś do Jasia, a Marysia do Stasia.
Skacze piłka...

Piłka

Piłkę, piłkę, piłkę mam.
W piłkę, piłkę, piłkę gram!
Piłka, piłka toczy się,
z piłką, piłką fajnie jest!
Kipi kasza, kipi groch.
Lepsza kasza niż ten, niż ten groch!
Bo od grochu boli brzuch,
a od kaszy człowiek zdrów!

Murzynek malutki

Murzynek malutki oczka ma błyszczące.
Kręcą mu się włoski,
kędziorki sterczące.
Buzia cała czarna, jak ta czekolada,
mały nasz Murzynek po murzyńsku gada.
Fili-mili la Fili-mili la
Chodź do nas Murzynku, podaj rączki obie.
Zrobimy kółeczko, zatańczymy sobie.
Dalej, dalej, dalej! Kręci się kółeczko.
Jak się zabawimy wypijemy mleczko.
Fili-mili la...

background image

8

Afryka

Bum, bum! Oto Afryka.
Bum, bum! Grała muzyka.
Bum, bum! Murzynów tłum, jedzą, piją kakao i rum.
A co to, to, a co to tam, tam?
A to wielki hipopotam – tam.
Więc bierz dzidę i nóż –
łupu, cupu nie ma go już.
Idzie Murzyn czarny jak smoła,
białym okiem łypie dokoła.
Gdy wtem zobaczył lwa – Łaaaa, łaaaa – i już go nie ma!

Dżungla

Dżungla, dżungla,
jaka piękna dżungla,
gdzie po ludzku tam nie gada nikt.
Tu – mieszkał sobie w bambusowej chatce Ambo Sambo, Ambo
dzielny zuch – uh!
Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają
– Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
Dżungla, dżungla...
Ambo sobie podskakuje,
lew mu grzywą potakuje, Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

Tik-tak

Która godzina? Pyta rodzina, jak kraj jest wielki, wszerz czy wzdłuż?

Wszyscy gotowi? Można zaczynać?
Zatem otwieram nasz program już!

Tik tak! Tik tak! Tik tak! TIK TAK!

Ja jestem Pan Tik-Tak

Ten zegar to mój znak.
Tak, tak, tak, to ja – Tik-Tak,

Ten zegar to mój zna

Koło

Koło, koło! Bawmy się wesoło!
Koło nam się połamało
Siano nam się wysypało
A my wszyscy: bęc!


Baba Jaga patrzy na zielone oczy…

background image

9

Chodźmy w las, w ciemny las, bracia smerfy, bo juz czas.
Wstał już dzień, świt pogodny, miły w lesie, chłodny cień.
Raz dwa trzy, hopsa w las.
Uciekajmy bo Gragamel złapie nas bis


Dzielny Bill
Pośród górskich stromych skał, na świat przyszedł chłop na schwał
i dwa kolty już w kołysce miał… Hilli Billi Hilli Billi…
Kowboj Bill ze śmierci drwił, nigdy się nie cofał w tył, bo taki miał życia styl
Poznał prerię w szerz i wzdłuż jako dziecko już
Wszyscy bardzo się dziwili jak to zrobił kowboj Billi.
Nikt go nie znał, pal to sześć, lecz wśród ludzi krąży wieść,
Że chciał im swą pomoc nieść.

Kowboj Bill! Ponad prerię śpiewał wiatr.
Kowboj Billi dzielny chłopak, wielki chwat.
Nigdy złych nie widział dróg, gdy trop znaleźć mógł,
więc przed Billem drżał na milę wróg.

bis

Jak prawdziwy prerii syn Kowboj Bill wiódł zawsze prym,
gdy mustangi lassem łapał swym….Hilli Billi, Hilli Billi…
Kiedyś jednak szpetnie wpadł, uległ niby ścięty kwiat,
a wróg miał szesnaście lat.
Najpierw strzelił oczkiem doń, potem podał dłoń
I wnet Billi pokonany wpadł w ramiona młodej damy.
Zanim minął letni dzień, stracił wolność kowboj ten
i to jest już happy end.



Jasne niebo, słońce świeci, w ten piękny czas
Wycieczka dziś, porywa nas.
Już parami z pleckami, dzieciarnia mknie
Każdy wesół, każdy śmieje się: HAHAHAHA!

Ach to uciecha nie byle jaka
W gęstwinie lasu szukać nowych dróg
Posłuchać treli, zięby czy szpaka
Z dzięciołem razem wołać: puk, puk, puk….
Tyle pięknych nowych rzeczy opowiada świat
Tyle skarbów w sobie kryje ten lipcowy czas
Z radością dzisiaj śpiewa, każdy z nas.

Tu poziomki, tam maliny, ach co za smak.
A pachną tak, że aż tchu brak
Ręce czarne jak jeżyny, ach to ci los.
A Jaś nawet umorusał nos: Ha, ha, ha, ha… Ref.

background image

10

Czarownice
Nocą nad chmurami, czasem można spotkać
Baby Jagi wraz z córkami na brzozowych miotłach
Wysoko nad chmury, wznoszą się łukosem, patrzą się na ziemie z góry
I mruczą pod nosem

Latające talerze to nie dla nas
Latające dywany to nie dla nas
Nam wystarczy stara miotła
Gdy dobrze związana

Miotełka brzozowa, brzozowa miotełka
Niesie, niesie nas w przestworza jak ptasie skrzydełka
Nie wierzę w dywany, nie wierzę w talerze
Na brzozowej miotle latam, więc w te miotłę wierzę…

Choć króluje w przestworzach dziś technika
To na miotłach tez można w chmurach znikać
Lećmy, lećmy, lećmy, lećmy, coraz dalej prędzej
Lot na miotle, lot na miotle, to prawdziwe szczęście…

Świecą złote gwiazdy, nad Łysicą świecą
I co noc na tę Łysicę baby jagi lecą
Lecieć na Łysicę, każdy ma ochotę
Lecz nic z tego, bo dziś wszędzie brak brzozowych mioteł. Ref. Latające dywany…

A
fis
h E

A cis fis
h E7 AE
A cis fis
h E A


Rośniemy dla śpiewu, jak ptaki jak drzewa i w słońce patrzymy, tak samo
Rzucają nam czerwce, bukiety na serca i skrzydła nam rosną u ramion.
Szeroki świat, czeka jak przyjaciel
Za dalą dal, bez przerwy woła nas…o-o-o
I z każdym dniem, cudowniej i bogaciej
Otwiera się niepowtarzalny czar.

Jak blasku i ognia oddzielić nie można
Ni barwy od liści zielonych.
Tak nas nie odłączyć od marzeń gorących ni dłoni przyjaznej od dłoni
Od brzasku do brzasku przez wioski i miasta prowadzi nas serca potrzeba.
W harcerskich mundurach, chodzimy po chmurach i kocha nas niebo i ziemia.

background image

11

Płyną statki

z bananami w siną dal C F C

łabi du daj daj, łabi du daj. F C G C
A każdy ładowacz śpiewa tak
łabi du daj daj, łabi du daj.
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz.
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz.

OPIS ZABAWY:
Wszyscy ustawiają się w okręgu i łapią się za biodra.
Kiwają się według zasady: w lewo, w prawo, w przód i w tył.
INFORMACJA:
Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

Jestem w Pana armii

D
Nie chcę służyć w piechocie ("maszerujemy")
A
Jeździć w kawalerii ("jedziemy na koniu")
D
Strzelać z artylerii (uderzamy z przyklaśnięciem dłonią o dłoń)

h

Nie chcę latać samolotem (rozkładamy ręce i "lecimy samolotem")
A D
Jestem w Pana Armii (salutujemy)
D G D
Jestem w Pana Armii
h G A D
Jestem w Pana Armii

Menuet 2

Szyjka bielutka usteczka różowe

D A

Oczami gwiazdami tak świeci

G D A D

Powiedz ki m jesteś kim jesteś powiedz

Powiedz ma miła w sekrecie

Milczą mój książe usteczka różowe
Może ten blask mu z oczu świeci

Może on księciu na uszko coś powie
Moze coś powie w sekrecie

background image

12

Idzie talerz (Kamieńska

Idzie talerz brzuchaty. Drepce obok łyżeczka, Toczy się
garnuszek jak baryłeczka.
Chodź tu, talerzyku,
Dziecko będzie jadło.
Chodź tu garnuszku, Dziecko będzie piło.
A co zostanie - pieskowi na spróbowanie,
kotkowi na polizanie,
wróbelkowi na wydziobanie.

NIE JESTEM NIEJADKIEM

muz. Marek Bychawski, sł. Edyta Wolica

Nie chcę rano jeść twarożku
Choć podobno zdrowy jest
Wolę dropsy i lizaki
Serek bardzo lubi pies.

Ref.:
Lubię chipsy, oranżadę
Batoniki lubię też
Jeśli chcesz być zawsze mały
Od dziś ze mnie przykład bierz


Gdy na obiad jest surówka
To czasami myślę że
Jeśli zjem ją, to na pewno
Królikiem stanę się

Ref.:
Lubię chipsy, oranżadę
Batoniki lubię też
Jeśli chcesz być zawsze mały
Od dziś ze mnie przykład bierz.


Na kolację zamiast zupy
Wolę tort czekoladowy
Ktoś mi mówił, że słodycze
Są naprawdę bardzo zdrowe

Ref.:
Lubię chipsy, oranżadę
Batoniki lubię też

Jeśli chcesz być zawsze mały
Od dziś ze mnie przykład bierz

Nie wiem czemu moje zęby
Coraz częściej bolą mnie
Czemu robią się w nich dziury
Przecież pyszne rzeczy jem

Ref.:
Lubię chipsy, oranżadę
Batoniki lubię też

Jeśli chcesz być zawsze mały
Od dziś ze mnie przykład bierz.


background image

13

STARY ABRAHAM – zabawa dla dzieci


1. Stary Abraham miał siedmiu synów, a

Siedmiu synów miał stary Abraham. a E

A oni siedli, i nic nie jedli i zaśpiewali sobie tak: E a

Lewa ręka.



2. Stary Abraham miał siedmiu synów,

Siedmiu synów miał stary Abraham.

A oni siedli, i nic nie jedli i zaśpiewali sobie tak:

Lewa ręka, prawa ręka, lewa noga, prawa noga,

a tego jeszcze głowa.

(do każdej zwrotki, jest ich 5, dodajemy jedną „kończynę”)

można dodać też brzuch język tyłek
Zabawa polega na tym, że po każdej zwrotce zaczynamy trząść właściwą kończyną w rytm muzyki,
najpierw ręka itd. aż trzęsiemy się cali jak paralitycy.

10 murzynków

O alele, alele tika tonga
„10 murzynków... x2

w spodenkach na szelkach... x2

zaśpiewa wam piosenkę... x2
taka malutką ... x2

i taką wielką.. x2
taką grubiutką... x2

i taką cienką ... x2
O Elena!!! x2

O Elena !!! x2
O Elena Baduła Badułe !!!” x2

(Piosenkę – pląs można wyśpiewywać w różny sposób – na smutno, na
wesoło, jak małe dziecko, jak mężczyźni, dyskotekowo itp.)

background image

14

Hen w Afryce

„Hen w Afryce rzeka Nil,
w niej Krokodyl Mały żył

z tatą krokodylem (mamą, ciocią, wujkiem, babcią , dziadkiem)
płyną sobie Nilem

zaśpiewajmy więc tak, że .....
Hen w Afryce....”

A ram tam tam
„A ram tam tam x 2

Guli guli guli guli guli ram tam, tam.
„A ram tam tam x 2

Guli guli guli guli guli, ram tam tam.
Aramis aramis

Guli guli guli guli guli ram tam tam.
Aramis aramis

Guli guli guli guli guli ram tam tam”


UCZENIE SIĘ IMION

Iskierka przyjaźni

Puszczam iskierkę w krąg, niech wróci do mych rąk


Dzieci stoją w kręgu trzymając się za ręce. Prowadzący mówi „” i lekko ściska dłoń stojącego po prawej
stronie dziecka. Dziecko przekazuje iskierkę dalej. Można połączyć z podawaniem swojego imienia przez
dziecko przejmujące „iskierkę”)

Śpiewanie imion


Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę śpiewając swoje imię i wygrywając rytm na
instrumencie perkusyjnym. Wszyscy śpiewają głośno imię i wyklaskują lub wytupują usłyszany rytm.
Instrument zostaje przekazany następnemu dziecku i zabawa rozpoczyna się na nowo.

Piłka w kole


Dzieci stojąc w kole rzucają do siebie piłkę wymieniając głośno imię własne oraz kolegi, do którego ją
kieruje, np. Ania do Doroty... Dorota do Marysi...

Powitanie różnymi częściami ciała


Dzieci kolejno podchodzą do siebie, wypowiadają swoje imiona i dotykają się różnymi częściami ciała
zgodnie z instrukcją nauczyciela np. witamy się palcami, łokciami, kolanami, uszami, nosami, plecami,
czołami itp.

background image

15

Kim jesteś?


Każde dziecko siedząc w kole wybiera sobie jakiego zwierzaka chce udawać, po czym kolejno pokazuje
pozostałym wymyślone ruchy połączone z odgłosami wydawanymi przez to zwierzę oraz wymawia swoje
imię np. robi koci grzbiet miaucząc i mówiąc Ewa. Po przedstawieniu się w ten sposób rozpoczyna się
zabawa, polegająca na pokazaniu własnej interpretacji wybranego przez siebie zwierzaka i podaniu
swojego imienia, a następnie wywołaniu dowolnego kolegi poprzez naśladowanie zapamiętanych ruchów
i podaniu imienia naśladowanego kolegi , np. koci grzbiet, miauknięcie i imię Ewa, potem naśladowanie
zwierzaka kolegi, tj. stanie na jednej nodze i klekotanie z podaniem imienia Zenek. Wywołany Zenek
wstaje, pokazuje swojego bociana i naśladuje inne dziecko, łącząc to z zapamiętanym imieniem.

Dzieci do domu


Prowadząca rozpoczyna zabawę będąc „matką” i stając odwrócona plecami do pozostałych uczestników
zabawy – „dzieci”. „Matka” woła – „córko, córko gdzie jesteś?” dzieci – „na dworze”, Matka – „córko,
córko, co robisz?” dzieci – „bawię się” matka – „Ewo, Ewo, do domu!”, dzieci o tym imieniu biegną do
„mamy”, kto dotknie mamy, ten zajmuje jej miejsce. Wołając chłopców zamienia się wyraz wołając syna,
dopuszczalne jest podawanie kilku imion.

Literkowy pociąg


Za lokomotywą – osobą prowadzącą ustawiają się kolejno dzieci, których imiona zaczynają się na litery
wymieniane w alfabetycznej kolejności. Każde dziecko „wsiadając” do pociągu głośno wymienia swoje
imię zgodnie z kolejnością wywołanych przez prowadzącego liter. Jeżeli wszystkie dzieci „zajęły
miejsca” w pociągu – zabawa ruchowa w pociąg do piosenki „Jedzie pociąg”. Tekst konduktora
rozpoczynający zabawę;

Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy, zawieź nas do Warszawy
Trudno, trudno to będzie, tyle dzieci jest wszędzie.
Niech tu wsiądzie grupa ta, która na „ a” imię ma,
Która na „B” imię ma, która na „ c” imię ma itp.

Kłębuszek

Dzieci stoją w kręgu, prowadzący podaje kłębek wełny dziecku stojącemu obok i mówi swoje imię.
Dziecko mówi swoje imię i trzymając nić przekazuje kłębek koledze po prawej stronie. Na koniec zabawy
wszyscy są w jednym kręgu połączeni nicią.

Wesoły balon


Jedno dziecko wchodzi do środka koła i zaprasza kolegę, wołając go po imieniu. Tworząc drugie koło w
środku dzieci wołają się po kolei imionami, dopóki wszyscy nie znajdą się w jednym kręgu.

Ukłony


Dzieci stoją w kole trzymając się za ręce. Wypowiadają tekst:
Wszystkim miłym ...imię... nisko się kłaniamy, do wspólnej zabawy ...imię...zapraszamy.
Dzieci mające wywołane imię wchodzą do środka i przyjmują ukłony dzieci, następnie odwzajemniają
powitanie dowolnym ruchem, okrzykiem lub miną. Wszyscy powtarzają ten ruch, dzieci wracają do koła i
wywoływane jest następne imię, po czym zabawa się powtarza.

background image

16

Ratatatatum


Uczestnicy siedzą w kręgu, jedna osoba jest w środku. Wszyscy przedstawiają się swoimi imionami, i
starają się zapamiętać imiona kolegów z prawej i lewej strony. Osoba stojąca w środku wskazuje pałeczką
na dowolnego, za każdym razem innego członka kręgu i mówi
„w prawo ratatatum” lub „W lewo ratatatatum”. Wskazana osoba musi powiedzieć imię sąsiada z danej
strony zanim przebrzmieją słowa „ratatatatum”. Jeżeli to się nie uda – wchodzi do środka, jeżeli zdąży –
zabawa jest kontynuowana.


ZABAWY INTEGRACYJNE MUZYCZNO-RUCHOWE:

Labada


Dzieci poruszają się po kole trzymając się za ręce i śpiewając:
Tańczymy labado labado labado,
tańczymy labado, małego walczyka.
Hej

(okrzyk, podskok i zmiana kierunku ruchu)

Tańczą go uczniowie, uczniowie, uczniowie,
Tańczą go uczniowie, zerówkowicze też

Nauczyciel pyta poruszając wymienionymi częściami ciała: „były dłonie?” Dzieci odpowiadają „tak”
nauczyciel „były łokcie”, dzieci odpowiadają „nie” i zabawa toczy się dalej, dzieci poruszają się po kole
trzymając się pod łokcie . Nauczyciel określa kolejność i sposób trzymania się dzieci, np. ramiona, szyje,
plecy, głowy, kolana pięty itp.


Wesoło nam


Podczas refrenu dzieci ilustrują ruchem słowa piosenki według słów S. Karaszewskiego, podczas zwrotek
tańczą w parach po kole, po I zwrotce zmiana partnerów.
Poznajmy się nawzajem, kto jak na imię ma,
Przedstawmy się nawzajem, niech każdy wszystkich zna.
Podaj rękę lewą, podaj rękę prawą,
Zaczniemy spotkanie wesołą zabawą.
Już znamy się nawzajem i kto jest kto ja wiem,
A skoro cię poznałem, chcę z tobą bawić się.
Podaj rękę lewą, podaj rękę prawą,
Zaczniemy spotkanie wesołą zabawą

Dwóm tańczyć się zachciało


Zabawa taneczna ze śpiewem
Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało,

(taniec parami po kole, podskoki z nogi na

Lecz tańczyć nie umiało, farim, farim fara.

nogę, ręce skrzyżowane z przodu)

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą,

(dzieci stają naprzeciwko siebie, przeciągają

Ja nie chcę tańczyć z tobą, farim, farim fara.

się za ręce , na słowa ja nie chcę puszczają się)

Poszukam se innego, innego, innego,

(szukają innego dziecka i ponownie rozpoczynają

Do tańca zdolniejszego, farim, farim fara.

taniec parami po kole)



background image

17

Witam was


Dzieci stoją w dwóch kołach współśrodkowych zwrócone twarzami do siebie
Witam was, witam was,

(dzieci klaszczą naprzemiennie w prawą a następnie lewą dłoń kolegi z naprzeciwka)

na zabawę już czas
Jestem ja, jesteś ty,

(wskazują na siebie i kolegę)

raz, dwa, trzy.

(uderzają oburącz w dłonie kolegi)

Przejście o jeden krok w prawo do następnego kolegi. Zabawa zaczyna się ponownie.

Bądź wśród nas


Integracyjne powitanie każdego uczestnika, szczególnie się sprawdza w małych grupach, śpiewane na
melodię „Panie Janie”.
Witaj ..imię.. witaj.. imię ...

dzieci podają sobie dłonie

jak się masz, jak się masz.

poklepują się po plecach

Wszyscy cię witamy,

machanie dłonią

wszyscy cię kochamy,

ręce na sercu

bądź wśród nas, bądź wśród nas.

ukłon

Bugi, bugi


Zabawa integracyjna utrwalająca również schemat ciała – prawą i lewą stronę. Dzieci śpiewają stojąc na
obwodzie koła, po skończonym śpiewie zmiana miejsc.
Do przodu prawą rękę daj

wyciągamy prawą rękę przed siebie

Do tyłu prawą rękę daj

ręka do tyłu

I pomachaj nią

machamy do kolegów

Bo przy bugi, bugi, bugi

obrót w prawo

Trzeba w prawo kręcić się,

obrót ponowny

No i klaskać trzeba też,

marsz w miejscu, kolana wysoko

Raz, dwa, trzy.

trzy klaśnięcia

Bugi, bugi, ahoj,

marsz do środka koła

Bugi, bugi ahoj.

na słowa ahoj podskok z uniesionymi rękami

Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie, za każdym razem zmieniając miejsce w kole.


Spacer


Spacer po całej sali do melodii. Na przerwę w muzyce każdy ma okrążyć najbliższą osobę. Gdy znów
zabrzmi muzyka – spacer kontynuujemy. Nie wolno okrążać tej samej osoby drugi raz.

Spacer w parach


Spacer parami przy muzyce, na ściszenie melodii reagujemy zmieniając jak najszybciej dziecko w parze.
Nie wolno dwa razy spacerować z tym samym partnerem.

Pingwin


Dzieci ustawiają się jedno za drugim trzymając dłonie na ramionach kolegi. Tańcząc śpiewają piosenkę:
Och jak przyjemnie i jak wesoło

poruszanie się do przodu „sprężynując” na ugiętych nogach

W pingwina bawić się, się, się.

Na „ się” podskok

Raz nóżką w prawo, raz nóżką w lewo

nogi w bok zgodnie ze słowami, pięta do podłogi

Do przodu, do tyłu

podskoki do przodu i do tyłu

I raz, dwa, trzy.

3 podskoki w miejscu

background image

18

Stonoga


Dzieci ustawiają się jedno za drugim trzymając dłonie na ramionach kolegi. Poruszają się po sali i
śpiewają:
Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga, aż się trzęsie podłoga, podłoga bęc!
Sposób poruszania się i śpiewu dostosowany ma być do polecenia prowadzącego, np. stonoga ma być
wesoła, smutna, wojskowa, zła, zmęczona, zamyślona, szczęśliwa, chora itp.

Samolot


Zabawa do melodii „Polka Amerykańska”
Uczestnicy stoją w kole, naśladują ruchem:
uruchamianie silnika samolotu – prawa ręka wyciągnięta do przodu, przekręcenie kluczyka w stacyjce
(czyk, czyk), to samo lewa ręką
zapinanie pasów po lewej stronie
zapinanie pasów po prawej stronie
wyglądanie przez okienko z lewej strony
wyglądanie przez okienko z prawej strony
lot samolotu – ręce rozłożone
turbulencja – przysiad, młynek rękoma od dołu do góry 2x
start samolotu – powstanie od z przysiadu wyrzutem rąk w górę 2x
Całość powtarzana od początku w zależności od długości melodii.

Tęcza


Dzieci stoją w kole, inscenizują ruchem piosenkę:
pada, pada, pada deszcz

– ruch rękoma od góry do dołu

wieje, wieje wiatr

– ręce nad głową, kołysanie wiatru

pada, pada, pada deszcz
wieje, wieje wiatr
błyskawica

– klaśnięcie w dłonie

grzmot

– tupniecie nogą

błyskawica, grzmot
a nad nami kolorowa tęcza

– zatoczenie łuku nad głową

błyskawica, grzmot, błyskawica grzmot
a nad nami kolorowa tęcza

Powtarzamy całość do melodii.

Zabawa z gazetami


Każdy uczestnik skręca patyczek z gazety. Każde dziecko po kolei pokazuje wybraną czynność z użyciem
patyczka, cała grupa powtarza ruch do muzyki.

Bal na Titanicu


Dzieci słuchają historyjki wprowadzającej. Na podłodze rozłożone są gazety – tratwy. Dzieci tańczą do
muzyki. Na hasło: „Titanic tonie” i przerwę w muzyce każde dziecko musi znaleźć miejsce na tratwie –
gazecie. W kolejnych etapach zabawy tratw ubywa, na końcu zostaje tylko jedna.



background image

19

Cziku czaka


Ustawienie w kole, dzieci trzymając się za ręce śpiewają:
I znów zawiążmy krąg i znów popłynie pieśń
Bo w gronie przyjaciół wesoło wszystkim jest

– chodzenie po kole w prawo


Prowadzący zabawę pokazuję gest, grupa powtarza:
Kciuki do góry

– wyciagnięcie rąk i kciuków do przodu

I cziku czaka, cziku czaka, cziku czaka aha

– kręcenie biodrami

I znów zawiążmy krąg….

– ruch w lewo po kole

kciuki do góry…
łokcie do tyłu…
I cziku czaka….

Następne gesty:
kolana ugiąć…
stopy koślawo…
pupa do tyłu...
klatka do przodu…
broda na klatkę…
język na brodę…

Atomy i molekuły


Zabawa do dowolnej muzyki. Dzieci wykonują „buty” z gazety. Na hasło „atomy plus”– chodzimy do
przodu, na hasło „atomy minus” – chodzimy do tyłu, na hasło „ molekuły 2” – łączenie się w pary,
„molekuły 3” – łączenie się w 3, „molekuły 5” – łączenie w 5 itd.

Talar


Ustawienie w kole, ręce przed sobą, ruch naśladujący przenoszenie talara ze swojej lewej ręki do lewej
ręki partnera stojącego po prawej stronie. Ruch wykonują wszystkie dzieci jednocześnie. Jedna osoba ma
prawdziwego talarka np. monetę. Trzeba go przekazać tak, aby szukający, stojący w kole go nie znalazł.
Grupa śpiewa piosenkę:
Jak to miło i wesoło kiedy talar krąży wkoło
Talar tu, talar tam
Talareczek chodzi sam



ZABAWY INTEGRACYJNE NIE TYLKO DLA MALUCHÓW


Ptaki w gniazdach


Dzieci dobierają się trójkami, przysiadają trzymając się za ręce i robiąc gniazda. Pozostałe dzieci-ptaki
latają po sali w takt muzyki. Na pauzę – wracają do gniazd zgodnie z zasadą, że do jednego gniazda
można wlecieć tylko raz. Dzieci tworzące gniazda nie wpuszczają żadnego ptaka ponownie do tego
samego gniazda.

Pociąg przyjaźni


Pary dziecięce trzymają za końce chusty lub gazety i tworzą „wagoniki”, jadące w rytm muzyki np.
„Jedzie pociąg ...”. Na przerwę w muzyce wagoniki zatrzymują się i do każdego dołącza się następna
para, tworząc czwórki, potem ósemki itp. Na koniec zabawy wszystkie dzieci jadą w jednym pociągu.

background image

20

Tunel


Wszystkie dzieci tworzą tunel z własnych ciał – ustawiają się obok siebie potem pochylają się do przodu,
dotykając dłońmi podłogi. Można też utrzymać pozycję klęczną z dłońmi na podłodze. Każde dziecko
czołga się kolejno przez tunel i zajmuje miejsce na końcu.

Zajączki


Dzieci siedząc w kole odliczają do dziesięciu i zapamiętują swój numer. Wywołany numer np. 5 jest
zajączkiem, podskakuje unosząc lekko pośladki, a jego sąsiedzi z obu stron, czyli nr 4 i 6 unoszą ręce i
machając nimi dorabiają zajączkowi „uszy”. Zadaniem kolejnego zajączka jest teraz wywołanie innego
numeru pamiętając, że nie można tego samego dziecka wywołać dwa razy.

Indianin


Naśladowanie ruchem opowieści prowadzącego –
indianin śpi

(ręce pod policzkiem),

indianin się budzi

(przeciąganie, ziewanie)

indianin się myje i gimnastykuje, czesze, indianin się ubiera, indianin je śniadanie, indianin wskakuje na
konia, indianin jedzie na polowanie, indianin widzi piękną indiankę i ...( np. woła o, gwiżdże, kłania się
itp.) indianin wraca do domu, indianin wita się z wszystkimi członkami plemienia
( powitalne uściski wszystkich dzieci po kolei).

Kraina Fantazji


Prowadzący staje naprzeciw grupy, jego zadaniem jest pokazać ruchem jakim pojazdem wszyscy udadzą
się do krainy np. Liliputów, Olbrzymów, Bajlandii, Ufoludków, Syren itp. Naśladując ruch prowadzącego
wszyscy lądują w wymyślonej krainie, w której trzeba się wzajemnie przywitać w wymyślony sposób, np.
pocierając się wzajemnie nosami, dotykając stopami, łokciami, klepiąc w pośladki itp. Po wzajemnych
powitaniach następne dziecko zaprasza uczestników zabawy do innego pojazdu i do innej krainy, w której
znowu wszyscy muszą się jakoś przywitać.

Sklep


Dzieci siadają na krzesłach w kręgu, prowadzący rozpoczyna zabawę pytając uczestnika siedzącego po
prawej stronie
– Gdzie byłaś?
– W sklepie.
– Co kupiłaś?
– Nożyczki
Odpowiadający naśladuje ruch cięcia nożyczkami i zadaje to samo pytanie sąsiadowi z prawej strony.
Każde kolejne dziecko zadaje te samo pytanie i daje te same odpowiedzi, włączając ruch naśladowczy.
Następna odpowiedź na pytanie – co kupiłaś? – nastąpi gdy wszyscy uczestnicy zabawy naśladują już
cięcie nożyczkami i brzmi np. fotel. Każde dziecko po kolei do ruchu cięcia dołącza ruch bujania na
fotelu. Na następną propozycję zakupu np. roweru – dołącza się ruch nogą, wachlarza – ruch lewej ręki
naśladujący wachlowanie, na zakup zegara z kukułką – wszyscy po kolei zaczynają wołać kuku, przez
cały czas kontynuując dotychczasowy sposób poruszania się. Zabawa kończy się w momencie, w którym
wyczerpane zostały wszystkie możliwości ruchu.



background image

21

Wielka Pardubicka


Dzieci siedzą lub stoją w kręgu i zgodnie z narracją prowadzącego naśladują jego ruchy.
Konie ustawiają się już na linii startu, dżokeje klepią je po szyjach. Uwaga, ruszyły !Start! Są już w
galopie, pędzą jak wicher

(bieg w miejscu).

Nie przeszkadza im deszcz

(ręce z dołu do góry, ruch palcami)

ani słońce

(wycieranie potu z czoła)

Już pędzą przez most

(np. uderzanie dłońmi o klatkę piersiowa),

przeskakują przez rów z wodą

(np. Chlup),

dotarły do bagna

(kląskanie palcem o policzki),

a teraz czeka skok przez płotek (przeszkoda)

(podskok z okrzykiem hop).

Uwaga!

Kaczka

(machanie zgiętymi w łokciach rękami)

To dopiero jest szybkość

(bieg w miejscu)!

Uwaga, zbliża się ostry zakręt w prawo

(wychylenie)

i w lewo, kilka koni niestety się przewróciło

(upadek)

,

ale pozostałe pędzą dalej, już są na betonie

(stukanie o podłogę),

Na trybunach kobiety szaleją

(okrzyki piskliwe, ręce wyrywają włosy)

i kolejna przeszkoda
i w lewo
i w prawo
O! Elvis wiecznie żywy śpiewa!

(ruch ręką jakby się grało na gitarze)

Mijają

lasek

(ruch rękoma nad głową jak szum drzew)

I zbliżają się do trybuny sędziowskiej

(okrzyk hurra z rękami uniesionymi).

Teraz zwalniają biegu, zatrzymują się i pomału zmęczone człapią do stajni. Wszyscy widzowie z radością
żegnają się przez podanie dłoni.
Cukier dla konia

(język liże dłoń)

Całusy dla żony

(słodki całus w powietrze)

dla

dzieci

(kilka szybkich całusów)

dla teściowej

(jeden krótki z odruchem obrzydzenia)

Do zobaczenia na następnych wyścigach!

(machanie).

Tekst można modyfikować w zależności od potrzeb.

Źródło energii


Dowolny ruch do muzyki, ściszenie melodii jest sygnałem, że trzeba „naładować” baterie, stając i
dotykając się plecami z najbliższym kolegą. Następuje wówczas przepływ energii dzięki pobraniu ciepła
od drugiej osoby – za każdym razem innej.

Przyjazny wietrzyk


Wszystkie dzieci kolejno odliczają do trzech i zapamiętują swój numer. Po włączeniu muzyki następuje
swobodny ruch po całej sali, na przerwę w muzyce – dzieci z numerem podanym przez prowadzącego
kucają (np. trójki), pozostałe numery (jedynki i dwójki) wachlują kucającego kolegę i okazują mu
sympatię. Jedną osobę kucającą może wachlować tylko dwoje uczestników, a nie wachluje się tej samej
osoby dwa razy. Każde dziecko powinno być zarówno wachlującym, jak i wachlowanym.

Zabawa w słowa


Uczestnicy siedzą w kole. Prowadzący mówi:
Pies pana Polikarpa pożarł….
Każdy po kolei dodaje jeden wyraz na literę „p”. Wyrazy mogą się powtarzać.

background image

22

Lustro


Dzieci ustawiają się tworząc dwa koła – wewnętrzne i zewnętrzne i obracają się twarzami do siebie.
Uczestnicy tworzący koło wewnętrzne mając zamknięte oczy są lustrami odbijającymi jak najdokładniej
miny i ruchy partnerów w kole zewnętrznym, posiłkując się tylko dotykiem. Po przyjęciu postawy
zgodnej z tym, co wyczuli – otwierają oczy i sprawdzają stopień zgodności ze wzorem. Następnie „lustra”
pozostają na miejscu, a modele przesuwają się o jedną osobę w prawo i zabawa rozpoczyna się na nowo
w innym składzie.

Wąż


Wszystkie dzieci w ustawieniu jeden za drugim, bez dotykania się. Dziecko prowadzące węża jest głową,
decydującą o sposobie poruszania się i o odgłosach wydawanych przez wszystkie człony węża. Po paru
chwilach dokładnego naśladowania „głowy” przez uczestników zabawy – następuje zmiana
prowadzącego i zabawa znów zależy od inwencji nowej „głowy”.

Pułapka


Podział na dwie dowolne grupy, np. chłopców i dziewczynki. Jedna grupa trzymając się za ręce stoi w
kole i tworzy „pułapkę” na myszy – dzieci z drugiej grupy (ręce wysoko uniesione do góry). Na sygnał
„Pułapka otwarta” myszki biegają po pułapce, po sygnale dźwiękowym pułapka się zamyka ( ręce
opuszczone i przysiad) i więzi myszki, które nie zdążyły opuścić pułapki. Po kilkakrotnym powtórzeniu
zabawy zmiana ról.

Kolana


Uczestnicy siedzą w kole, każdy trzyma prawa rękę na lewym kolanie sąsiada z prawej strony i lewa rękę
na prawym kolanie osoby z lewej strony. Po kolei każda dłoń musi klepnąć w kolano, dwa klapnięcia w
kolano powodują zmianę kierunku klepnięć. Uczestnik, który się pomyli, chowa rękę za plecy. Zabawa
trwa do momentu, aż wszyscy uczestnicy odpadną z gry.

Jestem księżniczką


Uczestnicy siedzą w kole, prowadzący zaczyna zabawę: Jestem księżniczką i w swojej kuchni mam, np.
rondelek. Kolejna osoba powtarza:
Jestem księżniczką i w swojej kuchni mam rondelek i …

(dodaje coś swojego).

Każdy z uczestników powtarza to, co usłyszał wcześniej dodając swoją rzecz. Ostatni uczestnik musi
powtórzyć wszystkie wymienione rzeczy.


Drzewo i miś


Zabawa w parach. Jedno dziecko jest drzewem, drugie misiem. Misie czochrają się o drzewo. Zmiana w
parach.
Można wprowadzić opowieść np.

Miś idzie na spacerek po lesie

omijanie slalomem drzew

.

Zobaczył pszczółkę,

odgania się.

Wdrapuje się po pniu do dziupli.
Łapie się gałęzi

ramienia.

Gałąź się łamie, miś spada.
Rozzłoszczone pszczoły atakują misia,
miś musi się czochrać o pień.

background image

23

Pociągi

Zabawa w 3-osobowych grupach. Dzieci stoją w trójkach jedno za drugim:
I dziecko – zderzak – stoi pierwsze, ma zamknięte oczy, ręce wyciągnięte do przodu.
II dziecko – lokomotywa – trzyma ręce na ramionach zderzaka.
III dziecko – maszynista – trzyma ręce na ramionach lokomotywy, kieruje lokomotywą tylko za pomocą
rąk, nie używa słów. Maszyniści tak kierują pociągami, aby te się nie zderzyły. Po pewnym czasie zmiana
ról.

Wyplątywanka


Zespoły 7-osobowe stojące w kole. Uczestnicy podają sobie ręce omijając partnera obok. Grupa musi
wyplątać się tak, aby uczestnicy stali obok siebie, trzymając za rękę partnera obok. Wyplątując się nie
można puszczać rąk.

Zapałkowe zagadki


Uczestnicy siedzą parami odwróceni plecami do siebie. Jedna osoba z pary układa obraz z zapałek.
Opisując ułożenie zapałek kieruje partnerem tak, aby ten nie widząc obrazka partnera ani jego samego
ułożył ten sam obraz. Ważny jest brak możliwości porozumiewania się partnerów, oprócz instrukcji
słownej.

Wywołaj numerek


Ustawienie w kole, każde dziecko ma określony numer. Jedna osoba zaczyna zabawę
dwa razy klaśnięcie w dłonie – podaje swój numer, np.:
jeden, jeden
dwa razy klaśnięcie – podaje dowolny numer wykonując gest – pięści zaciśnięte, kciuki do góry,
następnie ruch kciukiem prawej ręki do prawego ramienia i ruch kciukiem lewej ręki do lewego ramienia,
na zmianę
2x klaśnięcie
jeden, jeden
2x klaśnięcie
jeden pięć
Wywołana osoba powtarza:
2x klaśnięcie
pięć, pięć
2x klaśnięcie
pięć, trzy

Zagubione kurczątko


Uczestnicy siedzą w kole z głowami na kolanach. Jedna osoba jest kurczątkiem, cicho popiskuje.
Wybrana wcześniej osoba musi odnaleźć kurczątko.




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZIMA piosenki, Dla dzieci
Kurs PONS Piosenki dla dzieci franc demo
Harcerskie piosenki, piosenki dla dzieci
NA CZTERY I NA SZEŚĆ, Piosenki dla dzieci
W MARCU BYWA TAK, Piosenki dla dzieci, piosenki dla dzieci
WYRUSZAMY W ŚWIAT, Piosenki dla dzieci
Akademia Pana Kleksa, Dla dzieci, Piosenki dla dzieci
Wierszyki o dzieciach, WIERSZE I PIOSENKI DLA DZIECI
Witaj Szkoło, PEDAGOGIKA i PSYCHOLOGIA, Teksty piosenek dla dzieci
Dorotka, Teksty piosenek dla dzieci
Wiersze - Potyczki językowe, WIERSZE I PIOSENKI DLA DZIECI
Piosenki dla dzieci cz 2, PEDAGOGIKA i PSYCHOLOGIA, Teksty piosenek dla dzieci
sem. II piosenki, opiekunka dziecięca, piosenki dla dzieci
Wiersze - Zima(1), WIERSZE I PIOSENKI DLA DZIECI

więcej podobnych podstron