2010 05 R

background image

Centralna Komisja Egzaminacyjna

Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.

WPISUJE ZDAJĄCY

KOD PESEL

Miejsce

na naklejkę

z kodem

Uk

ład gr

af

iczny © CKE

2010

EGZAMIN MATURALNY

Z GEOGRAFII

POZIOM ROZSZERZONY





Instrukcja dla zdającego

1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 23 strony

(zadania 1 – 37) oraz barwną mapę. Ewentualny brak
zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.

2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym

przy każdym zadaniu.

3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym

tuszem/atramentem.

4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki, lupy

i kalkulatora.

7. Barwną mapę możesz oderwać, ale po zakończeniu pracy

włóż ją do arkusza egzaminacyjnego.

8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej

naklejkę z kodem.

9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej

dla egzaminatora.







MAJ 2010





Czas pracy:

150 minut













Liczba punktów

do uzyskania: 60

MGE-R1_1P-102

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

2

Zadania 1–7 wykonaj na podstawie załączonej barwnej mapy przedstawiającej
fragment Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz własnej wiedzy.

Zadanie 1. (1 pkt)

Na fotografii przedstawiono ruiny zamku w Podzamczu (pole G1).

Źródło: www.dfv.pl

Na podstawie mapy, fotografii i własnej wiedzy podaj dwa walory środowiska
przyrodniczego, które przyczyniły się do wybudowania zamku w tym miejscu.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 2. (1 pkt)

Z wieży zamku w Podzamczu (pole G1) zmierzono azymuty w kierunku
A. Małej Skały (pole G2)
B. skały Gołębnik (pole G2)
C. wzniesienia o wysokości 434 m n.p.m. (pole H2)
D. wzniesienia o wysokości 456 m n.p.m. (pole F2).
Zapisz literę, którą oznaczono obiekt o największej wartości zmierzonego azymutu.

Litera .................

Zadanie 3. (1 pkt)

Na podstawie przebiegu koryta Białej Przemszy podaj nazwę dominującego rodzaju
erozji rzecznej. Uzasadnij odpowiedź.

Erozja ............................................

Uzasadnienie ................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

3

Zadanie 4. (2 pkt)

W zamieszczonym poniżej tekście opisano zjawiska poprzedzające powstanie Pustyni
Błędowskiej.
Na obszarze Pustyni Błędowskiej rzeki utworzyły w skałach triasowych głębokie doliny.
W plejstocenie podczas kolejnych zlodowaceń te doliny były stopniowo wypełniane osadami
piaszczysto-żwirowymi, aż zanikły całkowicie. Wraz ze zmianą klimatu na cieplejszy obszar
dzisiejszej pustyni został w holocenie stopniowo opanowany przez roślinność leśną. Taki stan
trwał do XIII w. W tym czasie w okolicach Olkusza powstał ośrodek górniczo-hutniczy.
Na dużą skalę eksploatowano tu rudy ołowiu i srebra. Wybudowano piece hutnicze, które
były opalane węglem drzewnym. Teren został pozbawiony lasów. Wylesienie było przyczyną
zniszczenia gleby i odsłonięcia luźnych piasków. Wtedy zostało ukształtowane przez
człowieka pustynne oblicze tego terenu. Wiatr zaczął intensywnie przenosić piasek, budować
ruchome wydmy i tworzyć obniżenia deflacyjne.

Na podstawie: Szczypek T., Wika S., Czylok A., Rachmonow O., Wach J., Pustynia Błędowska

fenomen polskiego krajobrazu, Wydawnictwo Kubajak, 2001 r.


a) Na podstawie tekstu wybierz cztery wydarzenia, które doprowadziły do powstania

Pustyni Błędowskiej. Wybrane wydarzenia uszereguj w kolejności od najstarszego
do najmłodszego, wpisując w ramki odpowiadające tym wydarzeniom litery.

A. Osuszenie i oziębienie klimatu w holocenie.
B. Wypełnienie materiałem fluwioglacjalnym głębokich dolin rzecznych.
C. Akumulacyjna i erozyjna działalność wiatru na antropogenicznie przekształconym

terenie.

D. Odsłonięcie piasku na skutek wycinania lasów.
E. Powstanie ośrodka górniczo-hutniczego.

Wydarzenie

najstarsze

Wydarzenie

najmłodsze



b) Wpisz we właściwe miejsca tabeli, obok wartości średniej rocznej temperatury

powietrza i rocznej sumy opadów, podane poniżej nazwy pustyń.
Pustynie: Błędowska, Gobi, Sahara.

Obszar

Średnia roczna temperatura

powietrza (w °C)

Roczna suma opadów

(w mm)

25,4

21

7,5

700

3,8

107

Źródło: Szczypek T., Wika S., Czylok A., Rachmonow O., Wach J., Pustynia Błędowska

fenomen polskiego krajobrazu, Wydawnictwo Kubajak, 2001 r.


Nr zadania

1.

2.

3.

4 a.

4 b.

Maks.

liczba

pkt 1 1 1 1 1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

4

Zadanie 5. (2 pkt)

Podaj trzy różnice między elementami środowiska przyrodniczego obszarów
przedstawionych na mapie w polach F4 i F5.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 6. (1 pkt)

Poniżej przedstawiono fragment obszaru barwnej mapy szczegółowej.

Skala 1:20000


Wybierz miejsce, w którym rzeźba terenu sprzyja budowie wyciągu narciarskiego.
Powyżej na mapie narysuj trasę wyciągu, drogę dojazdową i parking, stosując podane
w legendzie sygnatury.

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

5

Zadanie 7. (1 pkt)

Oblicz wysokość górowania Słońca w dniu przesilenia zimowego dla miejsca, w którym
znajduje się szkoła w Chechle (E6). Zapisz obliczenia.
Obliczenia









Wysokość górowania Słońca ....................

Zadanie 8. (1 pkt)

Oblicz długość geograficzną Nowego Orleanu, wiedząc, że podczas momentu górowania
w Krakowie (50°N, 20°E) w Nowym Orleanie jest godzina 4

40

miejscowego czasu

słonecznego. Zapisz obliczenia.
Obliczenia










Długość geograficzna Nowego Orleanu ..............

Zadanie 9. (2 pkt)

Poniższe zdania dotyczą ukształtowania powierzchni Ziemi.
Wpisz obok każdego zdania literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literę F, gdy zdanie
jest fałszywe.

Antarktyda jest kontynentem o najniższej średniej wysokości n.p.m.

.........

Cechą Wyżyny Wschodnioafrykańskiej jest obecność zrębów i rowów tektonicznych. .........

W Ameryce Południowej niziną o największej powierzchni jest Nizina Zatokowa.

.........

Najgłębsza depresja na Ziemi znajduje się w Azji.

.........

Rowy oceaniczne towarzyszą strefom subdukcji.

.........

Najgłębszy na świecie rów oceaniczny jest położony u zachodnich wybrzeży Jawy.

.........

Nr

zadania

5. 6. 7. 8. 9.

Maks.

liczba

pkt 2 1 1 1 2

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

6

Zadanie 10. (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono uproszczony przekrój geologiczny.

Na podstawie: Srokosz W., Geografia – zadania, wskazówki, zasady oceniania,

Nowa Era, Warszawa 2004 r.

a) Uzupełnij poniższe zdania, wpisując właściwe określenie spośród podanych

w nawiasach, tak aby zdania dotyczące zamieszczonego przekroju geologicznego były
prawdziwe.


Uskok powstał (wcześniej / później) .................................... niż warstwa skał bazaltowych.

Transgresja morska miała miejsce w (jurze / permie) .................................... .

Pozostałością zlodowacenia są (iły i łupki krystaliczne / piaski i gliny) .................................... .

b) Określ wiek względny warstwy wapieni.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 11. (2 pkt)

Uzupełnij tabelę, wpisując obok każdego obiektu nazwę odpowiedniego czynnika
oraz nazwę procesu rzeźbotwórczego, który doprowadził do jego powstania. Czynniki
i procesy wybierz spośród podanych poniżej.
Czynniki rzeźbotwórcze: lodowiec górski, morze, rzeka, wiatr, woda z CO

2

, wody

fluwioglacjalne.

Procesy rzeźbotwórcze: abrazja, akumulacja, egzaracja, erozja boczna, korazja, krasowienie.

Obiekt

Czynnik rzeźbotwórczy Proces

rzeźbotwórczy

Czarny Staw nad Morskim Okiem

Klif w Jastrzębiej Górze

Mierzeja Helska

Wydmy w Słowińskim Parku
Narodowym

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

7

Zadanie 12. (1 pkt)

Na rysunkach przedstawiono formy rzeźby terenu w czasie postoju lodowca oraz po jego
ustąpieniu. Literami A−C oznaczono wybrane formy rzeźby polodowcowej.

Na podstawie: Dylikowa A., Makowska D., Makowski J., Olszewski T.,

Ziemia i człowiek, WSiP, Warszawa 1994 r.

Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiednie miejsca nazwy form rzeźby polodowcowej
wybrane spośród podanych poniżej oraz litery, którymi oznaczono je na rysunku.

Formy rzeźby polodowcowej: kem, oz, pradolina, sandr, wzgórze moreny czołowej.

Formy utworzone w wyniku akumulacji

Forma utworzona w wyniku erozji

Nazwa formy

Litera

na rysunku

Nazwa formy

Litera

na rysunku



Nr zadania

10 a. 10 b.

11.

12.

Maks.

liczba

pkt 1 1 2 1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

8

Zadanie 13. (1 pkt)

Uzupełnij model przedstawiający przyczyny i skutki powstania czynnego osuwiska.
Wybierz spośród podanych właściwe określenia i wpisz w odpowiednie miejsca litery,
którymi je oznaczono.
A. Zalesienie stoków wzgórza.
B. Długotrwałe intensywne opady deszczu.
C. Podcięcie stoku podczas budowy drogi.
D. Pękanie ścian budynku.
E. Powstanie płaszczowiny.
F. Powstanie zniekształceń (pęknięć, garbów) na drodze.

Powstanie

osuwiska

Przyczyny

Skutki


Zadanie 14. (1 pkt)

Poniżej przedstawiono położenie Morza Białego, którego zatoki charakteryzują się
występowaniem różnic zasolenia wód w ciągu roku. Ich zasolenie zimą jest najwyższe.
Koniec wiosny i lato to okres występowania niższego zasolenia w zatokach Morza Białego.

Podaj przyczynę zmniejszania się wiosną zasolenia wód w zatokach Morza Białego.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

9

Zadanie 15. (2 pkt)

Na wykresach przedstawiono zróżnicowanie rocznych przepływów trzech europejskich rzek.

Wsp

ół

czynnik przep

ływu

Na podstawie: Flis J., Wstęp do geografii fizycznej, WSiP Warszawa 1988 r.

a) Uzupełnij legendę, wpisując we właściwe miejsca podane poniżej nazwy rzek.
Rzeki: Dniepr, Rodan (w Alpach), Sekwana (w Paryżu).
Legenda

A. ..........................................................................

B. ..........................................................................

C. ..........................................................................
b) Wyjaśnij zróżnicowanie przepływów w ciągu roku dla rzek oznaczonych na wykresie

literami A, C.

Rzeka A .......................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Rzeka C .......................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 16. (2 pkt)

a) Uzupełnij podane prawidłowości, wpisując określenia mniejsze lub większe.
Dobowe amplitudy temperatury powietrza są w strefie równikowej .......................... niż

w strefie umiarkowanej.

Dobowe amplitudy temperatury powietrza na obszarach pozbawionych roślinności są

................................ niż na obszarach porośniętych lasem.

b) Sformułuj prawidłowość dotyczącą zróżnicowania dobowych amplitud temperatury

powietrza w zależności od stopnia zachmurzenia.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr zadania

13.

14.

15 a. 15 b. 16 a. 16 b.

Maks.

liczba

pkt 1 1 1 1 1 1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

A

B

C

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

10

Zadanie 17. (2 pkt)

Na mapie przedstawiającej przeważające kierunki pasatów i wybrane prądy morskie
oznaczono literami A−D cztery obszary różniące się roczną sumą opadów atmosferycznych.

pasaty

prądy morskie

a) Na podstawie mapy i własnej wiedzy o międzyzwrotnikowej cyrkulacji powietrza

(cyrkulacji pasatowej) wyjaśnij różnicę między wartościami rocznej sumy opadów
atmosferycznych w obszarach A i B.

.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) Na podstawie mapy podaj przyczynę różnicy między wartościami rocznej sumy

opadów atmosferycznych w obszarach C i D.

.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

11

Zadanie 18. (1 pkt)

Na wykresie przedstawiono stopę urodzeń i stopę zgonów oraz saldo migracji zagranicznych
w 2007 r. w wybranych krajach oznaczonych literami A–F.

Na podstawie: www.cia.gov


Pogrupuj wymienione na wykresie kraje według wielkości przyrostu rzeczywistego,
wpisując litery we właściwe miejsca tabeli.

Kraje o przyroście rzeczywistym

dodatnim ujemnym

Zadanie 19. (2 pkt)

Wymień trzy następstwa dla Francji spowodowane napływem do tego kraju imigrantów
spoza obszaru Europy.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr zadania

17 a. 17 b.

18.

19.

Maks.

liczba

pkt 1 1 1 2

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

12

Zadanie 20. (1 pkt)

W poniższej tabeli podano dane dla dwóch wybranych mniejszości narodowych w Polsce,
pochodzące z Narodowego Spisu Powszechnego w 2002 r.
Rozpoznaj mniejszości narodowe przedstawione w tabeli. Wpisz ich nazwy
w odpowiednie komórki tabeli.

Mniejszość narodowa

Liczba

osób

Zamieszkiwane województwa

(w nawiasie podano procent ogółu

mniejszości narodowej zamieszkującej

dane województwo)

48 737

podlaskie (98%)

30

957

warmińsko-mazurskie (39%),
zachodniopomorskie (13%),
podkarpackie (11%)

Na podstawie: www.stat.gov.pl

Zadanie 21. (1 pkt)

Na mapie oznaczono literami wybrane kraje, które przeżywały w swojej historii okres
zależności kolonialnej. Związki wielu byłych terytoriów kolonialnych z krajami, od których
zależały, uwidaczniają się do dzisiaj między innymi w umiejętności posługiwania się
językiem kraju, któremu terytoria te były podporządkowane. Wiele byłych terytoriów
kolonialnych używa języka kraju, od którego zależały, jako urzędowego.

Spośród krajów oznaczonych literami A–F wybierz ten, w którym jest powszechnie
używany język hiszpański, oraz ten, w którym jest powszechnie używany język
portugalski. Wpisz do tabeli nazwy tych krajów oraz litery wskazujące ich położenie
na mapie.

Język Nazwa

kraju

Oznaczenie

kraju na mapie

hiszpański

portugalski

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

13

Zadanie 22. (2 pkt)

Na wykresie przedstawiono saldo migracji ludności Polski na pobyt stały w latach
1950−2005.

Źródło: www.stat.gov.pl

Na podstawie wykresu i własnej wiedzy podaj zmianę tendencji migracji ludności Polski,
jaka wystąpiła po 2000 roku, oraz wymień dwie przyczyny tej zmiany.
Zmiana

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
Przyczyny zmiany

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr zadania

20.

21.

22.

Maks. liczba pkt

1

1

2

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

14

Zadanie 23. (1 pkt)

W tabeli podano wybrane dane dotyczące ludności Rosji w 2009 r.

Liczba ludności

w mln

Liczba mężczyzn

w mln

Średni czas trwania

życia kobiet

w latach

Średni czas trwania

życia mężczyzn

w latach

140,0 64,5 73,1 59,3

Na podstawie: www.cia.gov

Oblicz współczynnik feminizacji ludności Rosji, wybierając z tabeli dane niezbędne
do wykonania obliczeń. Zapisz obliczenia.
Obliczenia



Współczynnik feminizacji ........................

Zadanie 24. (2 pkt)

Na wykresie przedstawiono wielkość produkcji stali w Polsce w latach 1950−2007.

Źródło: Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2008, GUS, Warszawa 2008 r.

Na podstawie wykresu i własnej wiedzy podaj:
a) dekadę o największym wzroście produkcji stali oraz jego przyczynę.

Dekada .......................................
Przyczyna

.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) przyczynę wzrostu produkcji stali po 2000 r.

.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

15

Zadanie 25. (2 pkt)

Skreśl w każdej z grup województw Polski nazwę tego, które nie spełnia kryterium
dotyczącego lokalizacji opisanych zakładów przemysłowych.

Opisy lokalizacji

zakładów przemysłowych

Grupy

województw

Województwa, w których zlokalizowano
cementownie i zakłady wapiennicze
ze względu na występowanie tam złóż
wapieni.

lubelskie
opolskie
podlaskie
świętokrzyskie

Województwa, w których zlokalizowano
cukrownie w pobliżu obszarów uprawy
buraka cukrowego na bardzo dobrych
i dobrych glebach.

dolnośląskie
kujawsko-pomorskie
lubelskie
lubuskie

Województwa, w których zlokalizowano
fabryki celulozy i papieru ze względu
na dostęp do wody i bliskość zasobów
leśnych.

kujawsko-pomorskie
lubelskie
lubuskie
pomorskie

Zadanie 26. (1 pkt)

Rozpoznaj opisane poniżej okręgi przemysłowe Polski i wpisz we właściwe miejsca ich
nazwy.

A. Okręg położony w centralnej części Polski. Został założony na początku XIX w.

Specjalizował się w przemyśle włókienniczym. Charakteryzuje się wysokim
współczynnikiem feminizacji. Ze względu na kryzys przemysłu lekkiego okręg jest
restrukturyzowany.

.................................................................................................................................................

B. Okręg położony w pobliżu Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i powiązany

z zakładami na jego obszarze. Przemysł jest skoncentrowany w głównym mieście,
w którym wybudowano na przełomie lat 40. i 50. XX w. jedną z największych hut żelaza
w Polsce. W tym okręgu funkcjonowała huta aluminium, w której zaprzestano wytopu
na początku lat 80. XX w.

.................................................................................................................................................

C. Jeden z okręgów przemysłowych położonych na północy Polski. Specjalizuje się

w przemyśle stoczniowym i rafineryjnym.

.................................................................................................................................................



Nr zadania

23.

24 a. 24 b.

25.

26.

Maks.

liczba

pkt 1 1 1 2 1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

16

Zadanie 27. (2 pkt)

Na mapie zaznaczono literami A–F położenie wybranych okręgów przemysłowych.


Wpisz do tabeli nazwy trzech okręgów przemysłowych, które rozwinęły się głównie
dzięki wydobyciu miejscowych rud metali, oraz litery, którymi na mapie oznaczono
te okręgi przemysłowe. Nazwy okręgów wybierz spośród podanych poniżej.
Okręgi przemysłowe: Doniecki, Minas Gerais, Północny, Shaba, Tokijski, Uralski.

Nazwa okręgu przemysłowego

Litera

na mapie

Zadanie 28. (1 pkt)

Na świecie technopolia są często lokalizowane w największych metropoliach

o zrestrukturyzowanym przemyśle lub poza strefami zurbanizowanymi.
Uzasadnij lokalizację technopolii na poniżej wymienionych obszarach.
Lokalizacja w wielkich metropoliach

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
Lokalizacja poza strefami zurbanizowanymi

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

17

Zadanie 29. (2 pkt)

Zasoby węgla brunatnego w istniejących kopalniach w Polsce pozwolą na utrzymanie
wydobycia na obecnym poziomie tylko do około 2020 roku. Rozważa się uruchomienie
eksploatacji węgla brunatnego w nowym złożu Legnica.

Na wykresie przedstawiono wielkość przewidywanego wydobycia węgla brunatnego
w czynnych zagłębiach: bełchatowskim, konińsko-adamowskim i turoszowskim oraz
w zagłębiu legnickim, w którym planuje się rozpoczęcie eksploatacji.

Na podstawie: Grudziński Z., Lorenz U., Olkuski T., Stan górnictwa węgla brunatnego w Polsce w 2007 roku,

www.min-pan.krakow.pl


a)

Na podstawie wykresu i własnej wiedzy przedstaw dwie zmiany społeczne

lub gospodarcze, które mogą nastąpić w zagłębiu bełchatowskim w latach 2020−2045.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................


b) Na podstawie wykresu i własnej wiedzy przedstaw dwie zmiany przyrodnicze, które

mogą nastąpić w zagłębiu legnickim w latach 2020−2045.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr zadania

27.

28.

29 a. 29 b.

Maks.

liczba

pkt 2 1 1 1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

18

Zadania 30 i 31 wykonaj na podstawie poniższej mapy konturowej Chin, na której
zaznaczono literami A−D cztery miejsca na dwóch największych rzekach tego kraju
oraz położenie wybranych miast.

Zadanie 30. (2 pkt)

Zbudowana w latach 2001–2006 linia kolejowa łączy Pekin z Tybetem i kończy okres
wielowiekowej izolacji Dachu Świata. Chiński rząd zapowiadał, że budowa kolei ma dwa
cele: przyspieszenie rozwoju Tybetu oraz poprawienie bezpieczeństwa narodowego Chin.
Inne emocje kolej wywołuje u rdzennych Tybetańczyków, którzy przez wieki żyli w izolacji.
a) Podaj nazwę zaznaczonego na mapie miasta, które jest stolicą Tybetu, oraz nazwę

religii wyznawanej przez Tybetańczyków.

Nazwa miasta ...................................................

Nazwa religii ....................................................

b) Podaj dwa możliwe skutki (przyrodnicze, społeczno-gospodarcze lub polityczne)

budowy tej linii kolejowej, których mogą się obawiać rdzenni Tybetańczycy.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 31. (3 pkt)

Budowa Zapory Trzech Przełomów i elektrowni wodnej na Jangcy spotkała się
z protestami ekologów i wielu naukowców, którzy uważali, że tak wielka inwestycja
spowoduje znaczne zmiany w środowisku geograficznym.

a) Zapisz literę, którą oznaczono na mapie położenie Zapory Trzech Przełomów

na Jangcy.

.............

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

19

b) Podaj jedno pozytywne i jedno negatywne następstwo budowy zapory i elektrowni

wodnej na Jangcy z punktu widzenia ochrony środowiska przyrodniczego.

Pozytywne następstwo

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
Negatywne następstwo

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
c) Wymień dwie korzyści gospodarcze dla Chin związane z tą inwestycją hydrologiczną

na Jangcy.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 32. (2 pkt)

W tabeli przedstawiono udział w światowym eksporcie oraz wartość eksportu na jednego
mieszkańca w wybranych krajach w 2000 r. i 2007 r.

Udział w świecie w %

Kraj

w 2000 r.

w 2007 r.

Eksport

na 1 mieszkańca

w dol. USA

w 2007 r.

Niemcy 9,2

10,2

16090

4,2

9,3

917

13,1

8,9

3803

8,0

5,4

5546

Francja 5,0

4,1

8794

Włochy 4,0

3,8

8491

Wielka Brytania

4,7

3,3

7174

Kanada 4,6

3,2

12667

Na podstawie: Mały Rocznik Statystyczny Polski 2009, GUS, Warszawa 2009 r.

Na podstawie tabeli i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
a) Wpisz we właściwe miejsca tabeli podane poniżej nazwy krajów.
Kraje: Stany Zjednoczone, Japonia, Chiny.
b) Zapisz nazwę kraju należącego do NAFTA wybraną spośród podanych w tabeli.

............................................................................

Nr zadania

30 a. 30 b. 31 a. 31 b. 31 c. 32 a. 32 b.

Maks.

liczba

pkt 1 1 1 1 1 1 1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

20

Zadanie 33. (2 pkt)

Do opisów regionów rolniczych dopisz ich nazwę. Nazwy regionów wybierz spośród
podanych poniżej.
Nazwy regionów: Australijsko-nowozelandzki, Północnoafrykański, Zachodnioeuropejski,

Północnoamerykański, Ameryki Łacińskiej.

Opisy regionów:
A. Występuje tu duże zróżnicowanie rolnictwa: zarówno ekstensywne rolnictwo chłopskie,

samozaopatrzeniowe, jak i wielkoobszarowa ekstensywna gospodarka rynkowa. Cechą
charakterystyczną jest wysoki stopień koncentracji własności ziemi. Występują tu wielkie
gospodarstwa indywidualne (latyfundia, hacjendy), plantacje.

Region ...................................................................

B. Cechą regionu jest bardzo wysoki poziom mechanizacji i nakładów kapitałowych

oraz wysoka wydajność. Występują tu wielkoobszarowe gospodarstwa, zwane farmami,
które są wyspecjalizowane w różnych rodzajach produkcji rolnej, często w całości
przeznaczanej na sprzedaż.

Region ...................................................................

C. Występuje tu duży udział ekstensywnego pasterstwa. Koczowniczy chów związany jest

z wędrówkami ludności za stadami zwierząt w poszukiwaniu pastwisk, co jest
wymuszone panującym klimatem. Równocześnie na małym obszarze występuje
gospodarka zmechanizowana.

Region ...................................................................

D. Rolnictwo regionu jest uprzemysłowione, wysokotowarowe, wielkoobszarowe, co sprzyja

mechanizacji. Na dużej powierzchni prowadzony jest ekstensywny wypas bydła
lub owiec, a rolnictwo intensywne skupione jest na terenach nawadnianych wodami
artezyjskimi.

Region ...................................................................

Zadanie 34. (1 pkt)

Na mapie zaznaczono numerami 1–6 miejsca wybranych konfliktów zbrojnych.


Wpisz numer, którym oznaczono na mapie miejsce występowania danego konfliktu.

Konflikt w Osetii Południowej .......... Konflikt między Syngalezami i Tamilami ..........

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

21

Zadanie 35. (2 pkt)

Wpisz obok opisów międzymorskich kanałów ich nazwy wybrane spośród podanych.
Kanały: Bałtycko-Białomorski, Kiloński, Koryncki, Mozambicki, Panamski, Sueski.
A. Uznawany za szczytowe osiągnięcie sztuki inżynierskiej początku XX wieku. Służy

głównie do transportu ropy naftowej, węgla i zboża. W 1999 roku został przejęty przez
państwo, na terytorium którego się znajduje.

...................................................................

B. Zbudowany w XIX wieku, ale próby jego budowy podejmowano już w starożytności.

Położony w środkowej Grecji, ma znaczenie przede wszystkim lokalne.

...................................................................

C. Oddany do użytku w II połowie XIX wieku. W latach 1967–75 był zamknięty dla żeglugi

w związku z konfliktem politycznym. W strukturze przewozów tym kanałem dominuje
ropa naftowa i jej produkty.

...................................................................

D. Kanał o największym znaczeniu w Europie, zbudowany w celu ominięcia trudnych

do żeglugi cieśnin. Skraca drogę o około 700 km.

...................................................................

Zadanie 36. (2 pkt)

Wykonaj polecenie na podstawie tekstu i własnej wiedzy.
Gazociąg Północny to planowany rurociąg mający służyć do transportu gazu ziemnego przez
Morze Bałtyckie. Umowę o rozpoczęciu budowy podpisano w 2005 r. Planowany gazociąg
ma być najdłuższym podmorskim dwukanałowym gazociągiem na świecie, a jednocześnie
najpłycej położonym. Jego całkowita długość ma wynieść 1220 km. Morski odcinek
Gazociągu Północnego ma liczyć 1189 km. Gaz będzie tłoczony pod ciśnieniem 210
atmosfer. Budowa gazociągu to kilkudziesięciomiesięczna inwestycja na obszarze liczącym
około 2400 km

2

przy wykorzystaniu dużej liczby jednostek pływających i innego sprzętu.

Sprawozdanie przyjęte przez Parlament Europejski wskazuje na możliwość istnienia
zagrożenia ekologicznego dla środowiska Bałtyku, na co zwraca uwagę także większość
państw nadbałtyckich.

Na podstawie: Gazociąg Północny w pigułce, www.gazeta.pl

Na przykładzie Morza Bałtyckiego uzasadnij, podając trzy argumenty, że budowa
gazociągów na dnie mórz może stanowić zagrożenie dla środowiska geograficznego tych
akwenów i dlatego powinna być prowadzona ze szczególną rozwagą.

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr zadania

33.

34.

35.

36.

Maks. liczba pkt

2

1

2

2

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

22

Zadanie 37. (3 pkt)

Na mapie numerami 1−6 oznaczono wybrane parki narodowe Polski.

W poniższej tabeli przedstawiono opisy parków narodowych.
a) Uzupełnij tabelę, wpisując nazwy opisanych poniżej parków narodowych oraz

numery, którymi te parki oznaczono na mapie.

Opis parku narodowego

Nazwa parku

narodowego

Numer

parku

narodowego

na mapie

Obszar parku obejmuje pasmo górskie zbudowane
z piaskowców i margli, w którym występują
ciekawe formy – ostańce i labirynty skalne.

Obszar parku obejmuje równiny sandrowe, jeziora
polodowcowe i torfowiska.

Na obszarze parku charakterystycznymi elementami
krajobrazu są połoniny, dolina Sanu, łagodne stoki
gór.

Obszar parku obejmuje mało przekształcone
zbiorowiska leśne, przez które przepływa Wieprz.

b) Podaj numer, którym oznaczono park narodowy położony na obszarze

– Beskidu Niskiego ................

– Karkonoszy ................

Nr zadania

37 a. 37 b.

Maks. liczba pkt

2

1

Wypełnia

egzaminator

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z geografii

Poziom rozszerzony

23

BRUDNOPIS


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2010 05 Kombajn sygnałowy DDS
2010 05 R odp
2010 05 Analizator widma 70MHz część 2
2010 05 04
SERWIS 2010.05.08
2010 05 Nagrzewnica indukcyjna 1kW
2010 05 Szkoła konstruktorów klasa III
2010 05 P
2010.05.31 matematyka finansowa
05.2010-05-05
2010-05-17, bezpieczeństwo publiczne
21 Wiek 2010 05 spis tresci
CERTO 2010 05 20 Standardowy
2010 05 Płytki drukowane domowa soldermaska
2010 05 R
chojnicki 2010 05 wyjaśnianie
1 2010 05 31 matematyka finansowaid 8925
SERWIS 2010.05.25

więcej podobnych podstron