biologia 2009

background image

ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU

ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!

Miejsce

na naklejkę

MBI-R1_1P-092

EGZAMIN MATURALNY

Z BIOLOGII



POZIOM ROZSZERZONY


Czas pracy 150 minut


Instrukcja dla zdającego

1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron (zadania

1 – 39). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.

2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym

zadaniu.

3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym

tuszem/atramentem.

4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.

Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.

Życzymy powodzenia!




MAJ

ROK 2009




Za rozwiązanie

wszystkich zadań

można otrzymać

łącznie

60 punktów

Wypełnia zdający przed

rozpoczęciem pracy

PESEL ZDAJĄCEGO

KOD

ZDAJĄCEGO

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

2

Zadanie 1. (1 pkt)

Na rysunkach przedstawiono dwa rodzaje tkanki nabłonkowej człowieka.

I II



Przyporządkuj każdemu z przedstawionych na rysunkach nabłonków po jednym
z wymienionych niżej miejsc jego występowania w organizmie człowieka.
A.
zewnętrzna powierzchnia ciała (naskórek)
B. drogi oddechowe (tchawica, oskrzela)
C. jelito cienkie

I .........................

II .........................


Zadanie 2. (3 pkt)

Obecność cukrów prostych można wykryć za pomocą odczynników Fehlinga (I i II), które
dodane do badanego materiału, po podgrzaniu reagują na obecność glukozy
ceglastoczerwonym zabarwieniem.
Zaplanuj doświadczenie, w którym wykażesz obecność glukozy w soku z winogron.
Do dyspozycji masz: sok z winogron, probówki, palnik, roztwór glukozy, odczynniki
Fehlinga (I i II). W projekcie doświadczenia podaj opis:
1. próby kontrolnej
2. próby badawczej
3. sposobu ustalenia wyników


1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

3

Zadanie 3. (1 pkt)

Na schemacie przedstawiono substraty i produkty przemian w mitochondrium.

Zaznacz zestaw związków oznaczonych jako X i Y.

X Y

A

ADP i P

i

glukoza i ATP

B

kwas pirogronowy, ADP i P

i

ATP

C

ATP

kwas pirogronowy, ADP i P

i

D

glukoza, ADP i P

i

ATP

Zadanie 4. (1 pkt)

Mitochondrium otoczone jest dwiema błonami. Błona wewnętrzna jest pofałdowana i tworzy

grzebienie. Liczba grzebieni i ich rozmiary zwiększają się w mitochondriach występujących

w komórkach narządów o intensywnym metabolizmie.

Na rysunkach przestawiono schematycznie mitochondria pochodzące z dwóch różnych

narządów.

A. B.

Podaj, który schemat przedstawia mitochondrium pochodzące najprawdopodobniej
z mięśnia szkieletowego. Wybór uzasadnij jednym argumentem, uwzględniając funkcję
mięśni i mitochondriów.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Zadanie 5. (1 pkt)

Komórki nabłonka jelita szczura wytwarzają śluz (glikoproteinę). Przeprowadzono

następujące doświadczenie. Najpierw do komórek nabłonka jelita szczura wprowadzono

radioaktywnie oznakowane aminokwasy. Ustalono, że zostały one wbudowane w białka,

które pojawiały się najpierw w siateczce wewnątrzplazmatycznej, a potem w cysternach

aparatu Golgiego. Następnie do tych samych komórek wprowadzono oznakowaną

radioaktywnie glukozę i zaobserwowano, że trafiała ona od razu do cystern aparatu Golgiego

z pominięciem siateczki wewnątrzplazmatycznej. Na koniec stwierdzono, że wytwarzany

przez badane komórki śluz jest radioaktywny.
Na podstawie opisu powyższego doświadczenia sformułuj wniosek dotyczący funkcji
aparatów Golgiego w komórkach nabłonkowych jelita szczura.
.......................................................................................................................................................

Nr

zadania

1. 2. 3. 4. 5.

Maks.

liczba

pkt 1 3 1 1 1

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

MITOCHONDRIUM

O

2

CO

2

, H

2

O

X

Y

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

4

Zadanie 6. (1 pkt)

Uczniowie otrzymali polecenie zaobserwowania zjawiska plazmolizy. W tym celu:
Uczeń 1 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki zwierzęce, następnie
dodał dwie krople stężonego roztworu chlorku sodu i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Uczeń 2 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki zwierzęce, następnie
dodał dwie krople wody destylowanej i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Uczeń 3 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki roślinne, następnie
dodał dwie krople stężonego roztworu chlorku sodu i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Uczeń 4 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki roślinne, następnie
dodał dwie krople wody destylowanej i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Wymień ucznia, który ma szansę zaobserwować zjawisko plazmolizy. Podaj argument
uzasadniający ten wybór, uwzględniając w nim badany obiekt oraz mechanizm
obserwowanego zjawiska.
Uczeń: ..........................., ponieważ .............................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 7. (1 pkt)

Na wykresie przedstawiono widmo absorpcji barwników fotosyntetycznych.

Przeprowadzono następujące doświadczenie.
Siewki rzeżuchy podzielono na 3 grupy i umieszczono w jednakowych warunkach
(wilgotność, temperatura, stężenie CO

2

). Każdą grupę naświetlano światłem o innej barwie

przez okres dwóch tygodni:
grupę I – światłem niebieskim o długości fali 440 nm
grupę II – światłem żółtozielonym o długości fali 560 nm
grupę III – światłem czerwonym o długości fali 660 nm.
Następnie zmierzono w każdej grupie wysokość wszystkich siewek.
Na podstawie powyższych danych podaj, w której grupie siewek rośliny uzyskały
najwyższy wzrost. Odpowiedź uzasadnij.
.......................................................................................................................................................

…...................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

5

Zadanie 8. (3 pkt)

Na uproszczonym schemacie przedstawiono fazę jednego z ważnych procesów
metabolicznych zachodzących u roślin.

a) Faza przedstawiona na schemacie nazywa się

A. cykl Calvina
B. cykl Krebsa
C. łańcuch oddechowy
D. faza jasna fotosyntezy

b) Podaj dokładną lokalizację w komórce roślinnej przedstawionej powyżej fazy.

.......................................................................................................................................................

c) Wymień dwa składniki siły asymilacyjnej biorącej udział w powyższej fazie.
.......................................................................................................................................................

Zadanie 9. (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny liścia rośliny dwuliściennej.

Podaj pełną nazwę tkanki (A) zaznaczonej na rysunku oraz określ przystosowanie jej
budowy do pełnionej funkcji.
Nazwa: ............................................................................. . Przystosowanie: ..............................

.......................................................................................................................................................

Nr zadania

6.

7.

8a

8b

8c

9.

Maks.

liczba

pkt 1 1 1 1 1 2

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

A

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

6

Zadanie 10. (3 pkt)

Na schemacie przedstawiono budowę kwiatu tulipana.


a) Podaj nazwy wskazanych na rysunku (A, B, C) elementów budowy kwiatu tulipana.

A. ............................................. B. ............................................. C. ............................................

b) Podaj, czy kwiaty tulipana są wiatro- czy owadopylne. Uzasadnij odpowiedź jednym

argumentem.

.......................................................................................................................................................

Zadanie 11. (1 pkt)

Wykonano doświadczenie, w którym do pożywki agarowej z kallusem dodawano auksyny
i cytokininy zmieszane w różnych proporcjach. Obserwowano przekształcenie się kallusa albo
w korzenie albo w pędy.
Na poniższym schemacie zilustrowano przebieg opisanego doświadczenia.

Sformułuj hipotezę badawczą potwierdzoną wynikami powyższego doświadczenia.

......................................................................................................................................................

A

B

C

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

7

Zadanie 12. (1 pkt)

Na schemacie w sposób uproszczony przedstawiono zasadę działania pewnego enzymu.

Na podstawie analizy schematu opisz sposób, w jaki substancja X umożliwia działanie
tego enzymu.
.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 13. (1 pkt)

W soku trzustkowym występują różne enzymy trawienne rozkładające związki organiczne.
Przeprowadzono doświadczenie, którego wyniki zostały zapisane w poniższej tabeli.

Nr
zestawu

Zawartość probówek*

pH

Zaobserwowane zmiany po 30

minutach doświadczenia

I

2 ml wody + ścięte białko jaja
kurzego + sok trzustkowy

7,0 Brak zmian w ilości białka

II

2 ml wody + ścięte białko jaja
kurzego + sok trzustkowy + kilka
kropli stężonego kwasu

4,0 Brak zmian w ilości białka

III

2 ml wody + ścięte białko jaja
kurzego + sok trzustkowy + kilka
kropli stężonej zasady

8,0

Zmniejszenie ilości białka (znaczna
jego część uległa strawieniu)

* wszystkie probówki umieszczono w łaźni wodnej o temperaturze 38

o

C

Sformułuj problem badawczy, do rozwiązania którego posłużyło uczniom powyższe
doświadczenie
.
.......................................................................................................................................................

Zadanie 14. (2 pkt)

W przewodzie pokarmowym człowieka występują różne substancje biorące pośredni lub
bezpośredni udział w trawieniu pokarmu.
Spośród wymienionych poniżej substancji działających w żołądku i dwunastnicy wpisz
do odpowiednich rubryk tabeli tylko te, które nie są enzymami. Dla każdej z nich podaj
po jednej funkcji, jaką ona pełni w przewodzie pokarmowym.
- żołądek: kwas solny, pepsyna, podpuszczka (rennina)
- dwunastnica:

amylaza, lipaza, trypsyna, żółć

Substancja

Funkcja

Żołądek

Dwunastnica

Nr

zadania

10a. 10b 11. 12. 13. 14.

Maks.

liczba

pkt 1 2 1 1 1 2

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

8

Zadanie 15. (2 pkt)

Efektem trawienia skrobi i tłuszczów są odpowiednio glukoza oraz kwasy tłuszczowe i glicerol.
Na schematach przedstawiono dwa sposoby wchłaniana tych substancji w komórkach kosmków
jelitowych człowieka.

A

B

Na podstawie powyższych schematów przedstaw dwie różnice w sposobie wchłaniania
i dalszego transportu produktów trawienia skrobi i tłuszczów w obrębie komórek
kosmków jelitowych.
1. ..................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

2. ..................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 16. (1 pkt)

Wyróżnia się 4 podstawowe grupy krwi: A, B, AB i 0. W błonach erytrocytów
warunkujących wystąpienie danej grupy krwi są odpowiednio antygeny A lub B, albo A i B
lub nie ma żadnych antygenów. Stwierdzono, że w surowicy krwi nigdy nie występują
przeciwciała skierowane przeciwko własnym antygenom. Przy niewłaściwym przetoczeniu
krwi antygeny dawcy wywołują reakcję przeciwciał polegającą na zlepianiu się obcych
krwinek (aglutynacja).
Do dwóch probówek: pierwszej z surowicą krwi A i drugiej z surowicą krwi B dodano
niewielką ilość krwi o nieznanej grupie. W obu probówkach nic się nie zmieniło (brak
aglutynacji).
Podaj grupę krwi, którą dodano do obu probówek. ...............................................................

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

9

Zadanie 17. (1 pkt)

Na rysunku przedstawiono schemat budowy serca człowieka.

W tabeli przedstawiono trzy kolejne fazy pracy serca w czasie jednego cyklu.

Części serca

Faza I

Faza II

Faza III

Przedsionki skurcz

rozkurcz

rozkurcz

Komory rozkurcz

skurcz

rozkurcz

Zastawki przedsionkowo – komorowe

otwarte

zamknięte otwarte

Zastawki półksiężycowate zamknięte otwarte

zamknięte

Na podstawie schematu budowy serca oraz informacji w tabeli przyporządkuj po
jednym z poniższych opisów kierunku przepływu krwi (A, B, C, D) do wyróżnionej fazy
pracy serca (I, II, III).
A.
Nowa porcja krwi napływa do serca.
B. Krew z przedsionków napływa do komór.
C. Krew z komór przepływa do przedsionków.
D. Krew z komór wypływa z serca.

Faza I ............ Faza II ............ Faza III ............

Zadanie 18. (1 pkt)

Wymiana gazowa w płucach zachodzi na zasadzie dyfuzji. Niezależnie od wysokości nad
poziomem morza zawartość tlenu w powietrzu jest taka sama (21%), zmienia się natomiast
jego ciśnienie parcjalne.
W tabeli przedstawiono wartości ciśnienia parcjalnego tlenu w naczyniach włosowatych płuc
oraz w powietrzu atmosferycznym na różnych wysokościach n.p.m.

Miejsce pomiaru

Ciśnienie parcjalne O

2

(kPa)

Naczynia włosowate płuc 5,3
Powietrze atmosferyczne na wysokości 0 m n.p.m.

21,3

Powietrze atmosferyczne na wysokości 8 tys. m n.p.m.

6,4

Na podstawie powyższych informacji wyjaśnij, uwzględniając mechanizm wymiany
gazowej, dlaczego aby przebywać na wysokości 8 tys. m n.p.m., powinno się używać
butli z tlenem.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr

zadania

15. 16. 17. 18.

Maks.

liczba

pkt 2 1 1 1

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

zastawka przedsionkowo

–komorowa prawa

przedsionek lewy

zastawka przedsionkowo
–komorowa lewa

komora lewa

zastawki

półksiężycowate

przedsionek

prawy

komora prawa

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

10

Poniższe dane wykorzystaj do zadania nr 19 i 20.

Postanowiono porównać kondycję fizyczną dwóch chłopców. W tym celu mieli oni
wykonywać takie samo intensywne ćwiczenie fizyczne przez 6 minut. Przed i podczas
wykonywania tego ćwiczenia prowadzono ciągły pomiar ich tętna, notując co 2 minuty
wyniki. Pomiar kontynuowano po wykonaniu ćwiczenia przez kolejne 6 minut, już w czasie
odpoczynku. Wyniki wszystkich pomiarów przedstawiono w poniższej tabeli:

Tętno (liczba uderzeń/min)

Czas (min)

Chłopiec I

Chłopiec II

Przed ćwiczeniem (0)

60

60

2 90 120
4 120 190
6 120 200
8 60 150

10 60 90
12 60 60

Zadanie 19. (2 pkt)

Dla każdego z badanych chłopców (I i II) narysuj wykres liniowy ilustrujący jego tętno
przed, w czasie i po wykonanym ćwiczeniu (zastosuj jeden układ współrzędnych).























Zadanie 20. (1 pkt)

Na podstawie powyższych danych podaj, który z chłopców (I czy II) ma
prawdopodobnie lepszą kondycję fizyczną. Uzasadnij odpowiedź.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

11

Zadanie 21. (1 pkt)

Na schemacie przedstawiono zróżnicowanie powierzchni wymiany gazowej w układach
oddechowych różnych kręgowców (płazy, gady, ssaki).

Na podstawie schematu przedstaw tendencję ewolucyjną dotyczącą powierzchni
wymiany gazowej u kręgowców.
.......................................................................................................................................................

Zadanie 22. (3 pkt)

Na schematach A i B przedstawiono sposób działania pewnego leku i jego wpływ
na funkcjonowanie synapsy.

A) stan przed zastosowaniem leku B) stan po zastosowaniu leku

Na podstawie analizy powyższych schematów opisz trzy kolejne następstwa działania
przedstawionego leku.
1. ...................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

3. ...................................................................................................................................................

Nr

zadania

19. 20. 21. 22.

Maks.

liczba

pkt 2 1 1 3

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

impuls

impuls

impuls

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

12

Zadanie 23. (2 pkt)

Poniżej wymieniono różne działania ludzi mające na celu ograniczenie występowania
zakażeń bakteryjnych.
A. Poprawa jakości wody pitnej.
B. Wprowadzenie przepisów kontroli sanitarnej żywności.
C. Dezynsekcja i deratyzacja, czyli regularne zwalczanie niektórych rodzajów zwierząt np.

wśród owadów – wszy i pcheł; wśród gryzoni – szczurów i myszy.

D. Wprowadzenie regularnych szczepień ochronnych od wczesnego dzieciństwa.

Każdemu z wyżej wymienionych działań człowieka przyporządkuj po jednej nazwie
choroby wybranej z niżej podanych, której występowanie lub przenoszenie może być
skutecznie ograniczone przez dane działanie.

1. kiła 2. dżuma 3. gruźlica 4. salmonelloza 5. cholera

A. .............. B. ............. C. ............. D. .............

Zadanie 24. (1 pkt)

Wirusy są pasożytami o uproszczonej budowie i nie mają metabolizmu. Zbudowane są
z cząstek charakterystycznych dla materii ożywionej, czyli białek i kwasów nukleinowych.
Właśnie ze względu na rodzaj cząsteczki kwasu nukleinowego wirusy można podzielić na
DNA-wirusy i RNA-wirusy. Wśród wirusów posiadających DNA są takie, które mają
dwuniciowe DNA i są takie, które mają je w postaci jednoniciowych cząsteczek. Podobną
klasyfikację można przeprowadzić wśród wirusów zawierających RNA, gdyż mogą je mieć
w postaci cząsteczek jednoniciowych lub dwuniciowych.
Na podstawie powyższego tekstu narysuj uproszczony schemat klasyfikacji wirusów.







WIRUSY





Zadanie 25. (2 pkt)

Podkreśl cechy charakterystyczne dla budowy pierścienic.

A. Ciało pokryte cienką chitynową kutykulą.
B. Obecność wora powłokowo-mięśniowego.
C. Oddychanie tchawkami.
D. Otwarty układ krwionośny.
E. Metamerycznie ułożone narządy wydalnicze.

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

13

Zadanie 26. (1 pkt)

Na schemacie przedstawiono fagocytozę – jeden ze sposobów pobierania pokarmu przez
ameby.

pokarm (okrzemka)

b³ona komórkowa

cytoplazma

lizosom

niestrawione

resztki pokarmu

Na podstawie rysunku wpisz do poniższej tabeli cyfry od 1 do 5, tak aby odzwierciedlały
one uszeregowane we właściwej kolejności etapy fagocytozy.

Nr
etapu

Charakterystyka etapu

Usunięcie niestrawionych resztek pokarmu na zewnątrz, regeneracja błony
komórkowej.

Utworzenie wysłanego błoną wklęśnięcia na powierzchni ameby, które obejmuje
pokarm.

Identyfikacja pokarmu przez cząsteczkę receptora tkwiącego w błonie komórkowej.

Trawienie pokarmu i wchłanianie prostych związków do cytoplazmy.

Utworzenie wodniczki pokarmowej, przesunięcie jej w głąb cytoplazmy i połączenie
z lizosomem.

Zadanie 27. (1 pkt)

Podczas replikacji DNA doszło do mutacji w obrębie genu kodującego kluczowe dla rozwoju
organizmu białko. Zamiast sekwencji CAA na nici DNA pojawiła się sekwencja CAC.

CUU leucyna

GUU walina

GAA glutaminian

CUC leucyna

GUG walina

GAC asparaginian

GCC alanina

CCA prolina

CAA glutamina

Fragment tabeli

kodu genetycznego

GCA alanina

CAC histydyna

CAG glutamina

Oceń, czy opisana mutacja ma negatywne znaczenie dla funkcjonowania organizmu.
Uzasadnij odpowiedź, uwzględniając bezpośredni skutek tej mutacji.
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................

Nr

zadania

23 24. 25. 26. 27.

Maks.

liczba

pkt 2 1 2 1 1

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

14

Zadanie 28. (2 pkt)

Długość poszczególnych faz cyklu komórkowego może się różnić w zależności od rodzaju
komórek. Na schemacie przedstawiono cykl komórkowy.


Podaj nazwę fazy cyklu komórkowego oznaczonej na schemacie literą X oraz określ,
na czym polega zachodzący w niej proces.

Faza ....................................... polega na .....................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 29. (1 pkt)

Na wykresie przedstawiono zależność przeżywalności dwóch populacji tego samego gatunku
bakterii (dzikiej i zmutowanej) od stężenia antybiotyku w pożywce.

stężenie antybiotyku w jedn. umownych

(skala logarytmiczna)


Na podstawie obu wykresów podaj skutek mutacji dla przedstawionego gatunku bakterii.
......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

15

Zadanie 30. (3 pkt)

Daltonizm (d) jest cechą recesywną sprzężoną z płcią. Rudy kolor włosów (r) jest cechą
autosomalną i recesywną w stosunku do wszystkich pozostałych kolorów włosów, przy
założeniu, że jest to cecha jednogenowa.
Pewien rudowłosy daltonista poślubił brunetkę prawidłowo rozróżniającą barwy.

a) Podaj genotyp mężczyzny: ....................................................................................................

b) Podaj wszystkie możliwe genotypy kobiety oraz podkreśl ten, przy którym istnieje
największe prawdopodobieństwo urodzenia się rudowłosej dziewczynki prawidłowo
rozróżniającej barwy w powyższym małżeństwie.
.......................................................................................................................................................

Zadanie 31. (1 pkt)

Ziarniaki kukurydzy mogą różnić się między sobą barwą i powierzchnią, przy czym obecność
zabarwienia nasion jest cechą dominującą w stosunku do braku barwy, a gładka powierzchnia
dominuje nad pomarszczoną. Geny warunkujące obydwie cechy znajdują się na jednym
chromosomie.
Poniżej przedstawiono wyniki krzyżówki pomiędzy podwójnie heterozygotycznymi roślinami
o nasionach barwnych i gładkich a roślinami o nasionach bezbarwnych i pomarszczonych.

barwne, gładkie

×

bezbarwne, pomarszczone

AaBb aabb

gamety
gamety

AB ab Ab aB

ab

AaBb

barwne gładkie

aabb

bezbarwne

pomarszczone

Aabb

barwne

pomarszczone

aaBb

bezbarwne

gładkie

liczba
osobników
potomnych

4016

48,2%

4019

48,2%

148

1,8%

149

1,8%

Na podstawie przedstawionych danych dotyczących potomstwa podaj w jednostkach
mapowych odległość pomiędzy parą genów A i B na chromosomie.
.........….........................................................................................................................................

Zadanie 32. (2 pkt)

Czasami w naturze można spotkać muszki owocowe o żółto zabarwionych odwłokach.
Hodując je na dowolnym rodzaju pożywki (hodowla I) można uzyskać potomstwo, które
w kolejnych pokoleniach ma taką samą żółtą barwę odwłoków jak osobniki wyjściowe.
Powstanie muszek o żółto zabarwionych odwłokach można też wywołać sztucznie poprzez
hodowlę dzikich muszek (o barwie jasnobrązowej) na pożywce z dodatkiem azotanu srebra.
Hodując je stale na tym samym rodzaju pożywki (hodowla II), można uzyskiwać w kolejnych
pokoleniach potomstwo o takiej samej żółtej barwie odwłoka.
Określ barwę odwłoków potomstwa żółtych muszek z hodowli (I, II) po przeniesieniu
każdej z nich na pożywkę o normalnym składzie (bez azotanu srebra).

hodowla I: ………........................................................................................................................

hodowla II: ...................................................................................................................................

Nr zadania

28.

29.

30a

30b

31.

32

Maks.

liczba

pkt 2 1 1 2 1 2

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

16

Zadanie 33. (1 pkt)

DNA podlega różnym procesom, które poniżej przedstawiono w formie schematycznej.

Rys. A

Rys. B

Podaj, który rysunek (A czy B) przedstawia proces replikacji: ............................................

Zadanie 34. (1 pkt)

Człowiek jako gatunek ze względu na cechy budowy morfologicznej i anatomicznej może
być zaklasyfikowany do większych jednostek systematycznych.
Przyporządkuj każdej jednostce systematycznej taki zestaw cech człowieka, który
umożliwia określenie jego przynależność do tej jednostki.

Jednostka systematyczna

Cechy człowieka

I. Podtyp: Kręgowce
II. Gromada: Ssaki
III. Rząd: Naczelne

A. Skóra pokryta włosami, obecność przepony,

w odcinku szyjnym kręgosłupa 7 kręgów.

B. Obecność pięciu chwytnych palców, z których wielki

jest ustawiony przeciwstawnie do pozostałych.

C. W rozwoju zarodkowym występowanie zawiązków

struny grzbietowej.

D. Obecność kręgosłupa jako szkieletu wewnętrznego.

I ...................., II ...................., III ....................,


Zadanie 35. (2 pkt)

Liczebność populacji może ulegać zmianie zarówno pod wpływem czynników wewnętrznych
(związanych z daną populacją), jak i czynników zewnętrznych (środowiskowych).

Z poniższych czynników wypisz dwa przykłady czynników zewnętrznych i określ wpływ
każdego z nich na liczebność populacji
.
A. migracje
B. rozrodczość
C. dostępność i ilość pokarmu
D. czynniki abiotyczne np. temperatura
E. konkurencja międzygatunkowa

1. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

17

Zadanie 36. (2 pkt)

W ostatnich dziesięcioleciach dramatycznie spada na świecie genetyczna różnorodność
odmian roślin i ras zwierząt hodowlanych.
Podkreśl dwa działania człowieka, które mogłyby zapobiec zmniejszaniu się
różnorodności genetycznej organizmów.
A.
Zastępowanie rodzimych odmian roślin nowymi, bardziej wydajnymi.
B. Hodowla rodzimych ras zwierząt.
C. Stosowanie nowych jednorodnych genetycznie bardziej wydajnych odmian roślin.
D. Wysiew ziarna otrzymanego z własnych zbiorów.
E. Stosowanie środków ochrony roślin i nawozów sztucznych.

Zadanie 37. (1 pkt)

Na rysunkach przedstawiono kształty dwóch rodzajów piramid ekologicznych A i B,
w których wyróżniono 4 poziomy troficzne I – IV:
(I – producenci, II – konsumenci I rzędu, III – konsumenci II rzędu, IV – konsumenci III rzędu)

Podaj, która z powyższych piramid (A, B) jest piramidą energii. Odpowiedź uzasadnij.
Piramida energii: ......................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 38. (2 pkt)

Organizmy modyfikowane genetycznie (GMO) są to organizmy (bakterie, rośliny, zwierzęta)
uzyskane metodami inżynierii genetycznej. Szczególnie w Europie pojawiają się coraz
częściej protesty przeciwko stosowaniu GMO. Argumentuje się, że genetycznie
modyfikowane organizmy roślinne mogą wyprzeć inne rośliny z ich naturalnego środowiska.
Podaj dwa argumenty, za pomocą których można wykazać, że genetycznie
modyfikowane organizmy (GMO) mogą mieć pozytywne znaczenie zarówno dla
człowieka, jak i dla środowiska.
dla człowieka: ..............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

dla środowiska: ............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nr

zadania

33 34. 35. 36. 37. 38

Maks.

liczba

pkt 1 1 2 2 1 2

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

18

Zadanie 39. (1 pkt)

Na wykresie przedstawiono wyniki pomiarów emisji zanieczyszczeń powietrza tlenkami
siarki i azotu oraz pyłami z zakładów szczególnie uciążliwych w Polsce w latach 1995 – 2006
(dane GUS).


Na podstawie powyższych danych określ tendencję dotyczącą zanieczyszczeń powietrza
w latach 1995 – 2004 oraz podaj jedną prawdopodobną przyczynę tych zmian.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................


















Nr zadania

39

Maks. liczba pkt

1

Wypełnia

egzaminator!

Uzyskana liczba pkt

background image

Egzamin maturalny z biologii

Poziom rozszerzony

19

BRUDNOPIS


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Egzamin zerowy BIOLOGIA 2009
biologia 2009 pp operon klucz
biologia 2009 pp pr klucze
biologia 2009 styczen rozsz id Nieznany
biologia 2009 pp probna
seminaria biol mol onkogeneza, Płyta farmacja Poznań, III rok, Biologia molekularna, 2009, sem 6

więcej podobnych podstron